Strategie przedsiębiorstw azjatyckich w dobie globalizacji na przykładzie Sun Taij

Ładowanie...
Miniatura

Data

2006

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

Do niedawna firmy z Hong Kongu, Korei czy Tajwanu nie stanowiły zagrożenia dla firm amerykańskich i europejskich. Od kilku lat Azjaci prowadzą dynamiczną ofensywę marketingową w Unii Europejskiej i USA, której efekty już są widoczne. Tygrysy azjatyckie w wielu dziedzinach dogoniły Japonię stawianą za wzór przedsiębiorczości i nie tylko. Do pełni sukcesu ich produktów brakuje im jeszcze jednej cechy, której nie zdołają kupić - prestiżu. Stałe podnoszenie jakości daje jednak szanse na poprawę wizerunku produktów azjatyckich. Celem niniejszej pracy jest wyłonienie czynników współczesnego umiędzynarodowienia biznesu oraz ukazanie procesu wejścia na rynki zagraniczne w obecnych warunkach gospodarczych i społecznych. Dlatego oprócz pewnej niezbędnej bazy teoretycznej praca stanowi również studium przypadku na przykładzie przedsiębiorstwa wywodzącego się z Tajwanu, wkraczającego w działalność międzynarodową. Przedstawiono teoretyczne zagadnienia związane z pojęciem globalizacji, jej przyczynami, czynnikami wywołującymi, konsekwencjami. Omówiono strategie stosowane przez firmy na rynkach zagranicznych, konkurencyjność, innowacyjność czy postawy etnocentryczne, mocno wpływające na powodzenie produktów firmy na nowym rynku. Poddano analizie podstawowe przesłanki realizacji strategii międzynarodowej przez pryzmat organizacji i zarządzania. Opisano tematykę prawnych aspektów funkcjonowania firm na rynku Unii Europejskiej oraz warunków społecznych. Przedstawiono historię rozwoju badanej firmy - Sun Taij (STT) - najważniejsze momenty w procesie dochodzenia do pozycji rynkowej oraz analizę strategicznych celów międzynarodowych. Opisano procesy organizacyjne takie jak struktura firmy, procesy zarządzania zasobami ludzkimi, a także bieżące strategie działania. Zidentyfikowano również czynniki sukcesu firmy na rynku międzynarodowym.

Opis

Słowa kluczowe

globalizacja, umiędzynarodawianie, rynek zagraniczny, innowacyjność, konkurencja, zarządzanie, internacjonalizacja przedsiębiorstwa

Cytowanie