Źródła i bariery innowacyjności przedsiębiorstwa z grupy MSP na przykładzie firmy ”ZŁOTA KURKA”

Ładowanie...
Miniatura

Data

2012-06-28 06:54:53

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

Celem pracy jest analiza istoty działalności innowacyjnej małych i średnich przedsiębiorstw oraz określenie głównych źródeł i barier innowacyjności przedsiębiorstwa „Złota Kurka” w latach 2005-2010. Jako metody badawcze zastosowano pogłębiony wywiad swobodny, obserwację uczestniczącą i analizę literatury przedmiotu. Analiza prowadzi do wniosku, że do głównych źródeł działalności innowacyjnej w firmie „Złota Kurka” należą zasoby intelektualne tej firmy. Wykazano, że podstawowe bariery zewnętrzne działalności innowacyjnej w analizowanej firmie to bariery informacyjne, dostęp do źródeł finansowania oraz bariery podatkowe. Główne bariery wewnętrzne innowacyjności to: niewystarczające zasoby finansowe, poziom kompetencji kadr, opór pracowników wobec zmian. Rezultatami działalności innowacyjnej były nowe rozwiązania w sferze oferowanych produktów, w sferze procesów, organizacji i marketingu firmy. Praca prowadzi do wniosku, że innowacje budują dobrą pozycję konkurencyjną firm na rynku. Wpływają korzystnie na jej rozwój i służą rozszerzeniu jej działalności.
Aim of this study is to analyze the innovative activity of small and medium-sized enterprises (SMEs) and to identify the main sources and barriers of innovation in the "Golden Chicken" company in the years 2005-2010. The research methods used in this work are: direct, non-structured in-depth interview, participant observation and analysis of the literature and secondary sources of data. The analysis leads to the conclusion that the major sources of innovation in the company "Golden Chicken” are the company's intellectual resources. It was shown that the main external barriers of innovation in the company are: the information barriers, access to the financial sources and tax barriers. The main internal barriers of innovation include: insufficient financial resources, level of staff’s competence, staff’s resistance to changes. Results of innovative activity are new solutions in the area of: products that are offered to the customer, processes, organization and company’s marketing. Work below leads to the conclusion that innovations let the company build a good position on the market. They not only impact the company scope but also and increase its profitability.

Opis

Słowa kluczowe

innowacje, małe i średnie przedsiębiorstwa, innovation, small and medium-sized enterprises

Cytowanie