Abstract:
Dla większości przedsiębiorców i menedżerów działania etyczne i zgodne z zasadami Corporate Social Responsibility w dzisiejszych czasach są podstawą w podejmowaniu codziennych decyzji. Przedsiębiorcy biorą pod uwagę nie tylko swoje korzyści, ale również dobro społeczeństwa i dlatego też w swoich działaniach nie tylko przestrzegają normy odpowiedzialnego biznesu, ale również na bieżąco podnoszą poziom efektywnego działania. Celem niniejszej pracy jest przedstawienie znaczenia koncepcji Corporate Social
Responsibility oraz jej ogromnego wpływu na wizerunek firmy, jej działania oraz kontakty
z interesariuszami oraz wpływ na jej długoterminowe cele strategiczne. Hipoteza badawcza zakłada, że przestrzeganie zasad odpowiedzialnego biznesu podnosi poziom etyczny przedsiębiorstw, a w konsekwencji zwiększa jej efektywność oraz konkurencyjność nie tylko na rynku krajowym, ale również na rynku międzynarodowym. Scharakteryzowano pojecie Corporate Social Responsibility, jego historię jak również argumenty za i przeciw stosowania się do zasad odpowiedzialnego biznesu. Przedstawione zostały korzyści społeczne i korzyści dla przedsiębiorstw płynące z przestrzegania zasad odpowiedzialnego biznesu. Opisane zostały modele społecznej odpowiedzialności; model after profit i before profit obligations. Ujęta została również reakcja i postawa społecznych firm oraz koncepcja stakeholdres.
Przedstawiono znaczenie Corporate Governance oraz modele nadzoru właścicielskiego. Identyfikacji poddano oczekiwania interesariuszy w stosunku do przedsiębiorstw oraz strategię i proces zarządzania strategicznego. Przedstawiono również podział interesariuszy i ich charakterystykę. Pzybliżono znaczenie stosowania narzędzi podnoszących poziom świadomości etycznej organizacji oraz jej wpływ na jej otoczenie zarówno wewnętrzne jak i zewnętrzne. Zaprezentowano kulturę organizacyjną oraz zawarte w niej wartości moralne. Poza tym scharakteryzowane zostało znaczenie dbania o ochronę środowiska naturalnego oraz programy wdrażane przez przedsiębiorstwa w tym celu. Przedstawiono firmę British
American Tobacco, która jako firma tytoniowa może budzić kontrowersje, jeśli chodzi o
działanie społecznie odpowiedzialne. Scharakteryzowano programy etyczne i edukacyjne stosowane przez firmę British American Tobacco oraz działania na rzecz społeczności lokalnej, dbałość o bezpieczeństwo w miejscu pracy oraz ochronę środowiska. Największa uwaga została skupiona na stworzonym na podstawie dialogu ze społeczeństwem Social Reporting. W raporcie zostały uwzględnione oczekiwania, opinie i sugestie partnerów społecznych oraz zobowiązania firmy w stosunku do swoich interesariuszy. Raport pomaga otoczeniu firmy lepiej zrozumieć jej intencje, natomiast z drugiej strony firma może lepiej zrozumieć oczekiwania swoich partnerów społecznych.