Szkolenie i doskonalenie pracowników jako jedna z głównych funkcji zarządzania zasobami ludzkimi

Ładowanie...
Miniatura

Data

2005

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

W dzisiejszych czasach główną przewagą konkurencyjną przedsiębiorstw są tworzący je ludzie. To właśnie ich nastawienie do wykonywanej pracy oraz ich kompetencje są źródłem sukcesu dzisiejszych przedsiębiorstw. Dlatego też przedsiębiorstwa zaczęły przywiązywać dużą wagę do kształcenia i rozwoju personelu, pod pojęciem którym rozumiemy proces uzupełniania przez pracowników wiedzy niezbędnej do prawidłowego wykonywania zadań na aktualnym stanowisku pracy oraz stwarzanie możliwości dodatkowego rozwoju wiedzy, umiejętności i kompetencji pod kątem awansu, przesunięcia lub zmiany organizacyjnej. Kształcenie i rozwój sprzyja poszerzeniu horyzontów pracownika, rozwijaniu cech osobowości, takich jak innowacyjność i przedsiębiorczość, a także zaspokojeniu potrzeby samorealizacji pracownika. Każdy z nas na pewno zdaje sobie sprawę, że ciągłe powiększanie naszej wiedzy pomaga nam nie tylko radzić sobie lepiej w pracy, ale i również radzić sobie z niepokojem czy też niechęcią, co może być spowodowane choćby nawet postawieniem nam nowych wymagań czy obowiązków w pracy. Jeżeli chodzi o potrzebę szkolenia nowych lub świeżo awansowanych pracowników to jest ona oczywista, gdyż muszą oni nabrać czy też nauczyć się nowych umiejętności, które będą im niezbędne, aby dobrze wykonywać swoją pracę w przyszłości. Programami szkolenia objęta jest nie tylko kadra kierownicza. Pracownicy szeregowi szkoleni są przeważnie w zakresie umiejętności technicznych (sprawność manualna, sprawność w stosowaniu technik wykonawczych, organizatorskich itd.). Kierownicy w procesie szkolenia uzyskują pomoc w rozwijaniu swoich umiejętności, głównie koncepcyjnych i interpersonalnych, które wymagane będą w przyszłej pracy. ” Niniejsza praca ma na celu przedstawienie etapów związanych z właściwym przeprowadzeniem szkolenia: od identyfikacji i analizy potrzeby szkolenia, poprzez różnego rodzaju metody i techniki szkolenia pracowników w miejscu pracy i poza pracą, aż do korzyści płynących ze szkolenia zasobów ludzkich oraz pokazania jak się mierzy efektywność szkoleń. Również zadaniem tejże pracy jest ukazanie miejsca, jakie zajmuje podnoszenie kwalifikacji pracowników w firmie „Wiśniowski” w Nowym Sączu.

Opis

Słowa kluczowe

zarządzanie zasobami ludzkimi, szkolenie pracowników, analiza potrzeb szkoleniowych, metody szkolenia, ocena efektywności szkoleń, podnoszenie kwalifikacji pracowników

Cytowanie