Znaczenie kontroli finansoweji audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych
Abstrakt
W jednostkach samorządu terytorialnego powinny być określone i stosowane procedury kontroli finansowej wewnętrznej, a w tych, które gromadzą znaczne środki publiczne lub dokonują znacznych wydatków publicznych należy to czynić mając w perspektywie ewentualny obowiązek wprowadzenia audytu. Istotna zatem jest świadomość różnic pomiędzy tymi dwoma pojęciami, która jest niezbędna dla właściwego określenia miejsca kontroli finansowej i audytu w jednostce. Ważne jest to również dla optymalnego wykorzystania procedur kontroli i audytu wewnętrznego. Celowi temu służyć ma podjęta w niniejszej pracy próba zestawienia tych dwóch, wydawałoby się podobnych znaczeniowo pojęć, a także zwrócenie uwagi na najistotniejsze zasady, funkcje i cele kontroli finansowej oraz audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych.
Należy podkreślić, że żaden system kontroli nawet jeżeli jest przemyślnie
i szczegółowo zaprojektowany, nie może sam zagwarantować sprawnego funkcjonowania jednostki.
Audyt wewnętrzny jest rezultatem poszukiwań sposobów na wzmocnienie kontroli wewnętrznej uznanej za nieefektywną i wywieranych coraz mocniejszych nacisków niektórych instytucji Unii Europejskiej, dążących do zdyscyplinowania gospodarowania środkami finansowymi, zwłaszcza środkami pomocowymi.
Opis
Słowa kluczowe
finanse publiczne, samorząd terytorialny, system kontroli, gospodarowanie środkami finansowymi, audyt wewnętrzny, kontrola finansowa, środki pomocowe