Mobbing jako problem współczesnych polskich przedsiębiorstw

Ładowanie...
Miniatura

Data

2012-03-02 17:41:32

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

Celem pracy jest opis zjawiska mobbingu. Szeroko rozumiane pojęcie zostało omówione pod kątem jego istoty, przyczyn powstawania, czynników wpływających na jego rozwój i w końcu zaprezentowaniu metod walki z mobbingiem. Skupiono się głównie na mobbingu występującym w przedsiębiorstwach, gdzie najłatwiej dokonać jego charakterystyki. Pokazano rodzaje i fazy mobbingu, jego skutki, regulacje prawne w różnych krajach europejskich oraz pokrótce zaprezentowano sylwetki mobberów i osób mobbingowanych. Badania zjawiska zostały przeprowadzone w firmie X, działającej w branży odzieżowej. Badana firma ma swój oddział w Nowym Sączu, jednak dla pełniejszej analizy posilono się obserwacjami dokonanymi w jej innych oddziałach na terenie całego kraju. W celu dokonania analizy sporządzono ankietę dotyczącą zjawiska mobbingu, skierowaną do pracowników firmy. Dostarczyło to możliwość uwidocznienia istnienia zjawiska, wbrew początkowym opiniom o jego braku. Dało również większą świadomość pracownikom o własnych możliwościach przeciwdziałaniu zjawisku. Dzięki tym wnioskom, stworzono środki zaradcze, skierowane głównie do kierownictwa, w celu zwalczania mobbingu w organizacji, co z kolei pozwoli na polepszenie warunków pracy oraz zwiększenie wydajności pracy.
A description of the phenomenon of the mobbing is a purpose of the work. Widely the understood notion was discussed under the angle of his being, reasons for coming into existence, factors affecting his development and in the end for presenting methods of the fight against the mobbing. They concentrated on the mobbing appearing in enterprises mainly, where it is easiest to make his characteristics. Kinds were shown and phases of the mobbing, his effects, regulations in various European countries and briefly were presented silhouettes mobber and of persons mobbing. The research on the phenomenon was conducted in the company X, operating in the clothing industry. The studied name has its branch in Nowy Sącz, however for fuller analysis they refreshed themselves with caused observation in for her other will have an influence in the entire country. In order to make analysis a concerning questionnaire form of the phenomenon of the mobbing directed at employees of the company was drafted. It delivered the possibility of showing the existence of the phenomenon, against initial opinions on his lack. It gave the also greater awareness to employees about own possibilities for counteraction for phenomenon. Thanks to these conclusions, preventive measures directed mainly at the management in order to fight the mobbing in the organization as next were created will permit the work output improving working conditions and increasing.

Opis

Słowa kluczowe

mobbing, mobber, osoba mobbingowana, przeciwdziałanie, organizacja, ankieta, person mobbing, counteraction, organization, questionnaire

Cytowanie