Abstract:
Ludzie, którzy mają dobrą motywację, lepiej pracują. Pracownicy zadowoleni z pracy, dobrze wynagradzani, angażują się w nią i poświęcają się jej bez reszty, ale w zamian za takie postępowanie żądają należytego wynagrodzenia bądź innych pozapłacowych świadczeń, które również będą wpływać motywująco na wykonywanie powierzonej im pracy. Również w przypadku takiej grupy zawodowej jak nauczyciele motywacja płacowa i pozapłacowa ma istotne znaczenie w wykonywaniu tego zawodu. W niniejszej pracy autorka zajęła się omówieniem właśnie płacowych i pozapłacowych czynników motywujących nauczycieli. Autorka postawiła trzy hipotezy badawcze:
1. Płaca jest podstawowym czynnikiem, który motywuje do pracy nauczycieli pracujących w Gimnazjum nr 3 w Nowym Sączu.
2. Możliwość zamiany części płacowych składników wynagrodzenia na udział w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych, tj. kursy kwalifikacyjne, studia podyplomowe itp. jest mocniejszym czynnikiem motywującym nauczycieli do efektywnej pracy.
3. Stworzony jasny system awansu zawodowego nauczycieli motywuje ich do efektywniejszej pracy.