Wycena przedsiębiorstwa na przykładzie T.C. Dębica S.A.

Brak miniatury

Data

2006

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

Problematyka wyceny przedsiębiorstw staje się coraz częściej przedmiotem zainteresowania przedsiębiorców, gdyż jej znajomość umożliwia przeprowadzanie wielu złożonych operacji rynkowych, do których możemy zaliczyć: podziały oraz łączenia się firm, likwidacje, kupno bądź sprzedaż itp. W dzisiejszych czasach gospodarki rynkowej, przedsiębiorstwa biorą udział w procesach kształtujących rozwój danej firmy oraz całego rynku, dlatego uważam, że tak ważna jest dokładna wycena, która umożliwia w sposób efektywny przeprowadzenie zmian. Na początku pierwszego rozdziału autor przedstawia cele, dla których przedsiębiorcy uważają za stosowne przeprowadzanie wyceny, dlaczego decydują się na kosztowe analizy i obliczenia. W kolejnej części pracy autor opisuję trzy metody wyceny przedsiębiorstw. Pierwszą z nich jest metoda porównań rynkowych, która pokazuje stosunek wartości firmy do wybranej zmiennej ekonomicznej, oraz wykorzystuje m.in. giełdowe notowania akcji. Druga metoda, to metoda majątkowa, opiera się ona na elementach materialnych, historycznie najstarsza koncepcja wyceny podmiotów gospodarczych, przyjmuje majątek za podstawę określenia wartości. Stąd wartość przedsiębiorstw, będąca wynikiem tej wyceny jest nazywana wartością majątkową. Ostatnia metoda, którą autor wskazuje to metoda dochodowa, głównym jej elementem jest ocena zdolności do generowania przez poszczególne przedsiębiorstwa korzyści finansowych. Jej zadaniem jest określenie wielkości strumieni dochodów, jakie wyceniane jednostki są zdolne wygenerować w przyszłości. Na koniec zostały przedstawione ogólne podsumowanie i najważniejsze wskazówki przy wycenie przedsiębiorstwa.

Opis

Słowa kluczowe

wartość przedsiębiorstwa, wycena przedsiębiorstwa, metody wyceny przedsiębiorstw, metody majątkowe, metody dochodowe, niedoszacowanie wartości przedsiębiorstwa, firma T.C. Dębica S.A.

Cytowanie