Doskonalenie potencjału pracowniczego na przykładzie Szkoły Podstawowej w Nawojowej
Ładowanie...
Data
2012-02-29 22:38:30
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN czasopisma
Tytuł tomu
Wydawca
Abstrakt
W niniejszej pracy omówiono teoretyczne podstawy zarządzania zasobami ludzkimi ze
szczególnym uwzględnieniem procesów doskonalenia zawodowego w świetle literatury
przedmiotu. Praca składa się z czterech rozdziałów merytorycznych, wstępu, zakończenia,
spisu tabel, rysunków i wykresów oraz bibliografii.
W pracy dokonano przeglądu najważniejszych definicji i pojęć związanych z
analizowanym tematem. Poddano analizie status nauczyciela w Polsce i jego rolę w procesie
edukacji. Omówiono rozwój pracownika w zarządzaniu zasobami ludzkimi, uwzględniając
zwłaszcza kwestie związane z planowaniem rozwoju pracownika. W dalszej części pracy
przedstawiono formy i metody oraz cele doskonalenia kadry nauczycielskiej.
Praca ma charakter badawczy, gdyż analizę procesów doskonalenia zawodowego
nauczycieli przeprowadzono za pomocą ankiety w grudniu 2011 roku wśród szesnastu
pedagogów ze Szkoły Podstawowej w Nawojowej, którzy wyrazili zainteresowanie udziałem
w badaniu. W szkole pracuje dwudziestu dwóch nauczycieli łącznie z dyrektorem, w tym
siedemnastu jest dyplomowanych, trzech kontraktowych, dwóch mianowanych.
Podstawowym założeniem badań było zidentyfikowanie procesów doskonalenia
zawodowego w tej placówce oświatowej oraz przedstawienie indywidualnego rozwoju i
osiągnięć nauczycieli. Rezultaty badań pokazują, że większość elementów systemu
doskonalenia zawodowego jest dobrze oceniana przez grono pedagogiczne. Skoncentrowano
się także na kilku elementach, które można i należałoby zmienić, poprawić lub rozwinąć w
celu efektywniejszego realizowania planu doskonalenia. Przedstawiono także bariery
utrudniające udział w procesie doskonalenia w obszarze samego planu jak i w kwestii
finansowania tych form.
The purpose of this study is to identify human resource management theoretical background; the emphasis has been given to the process of in-service training described in HRM reference books. The study contains four substantive chapters, an introduction, a conclusion, a list of tables, drawings, diagrams and a bibliography. The author discusses the most important definitions and terms/concepts related to the analyzed topic, the status of a teacher in Poland and a teacher’s role in the process of education. Also the development of an employee in human resource management, particularly the issues related to an employee development plan, is elaborated. In the further part of the study forms and methods as well as the aims of teachers’ training are described. The study can be qualified as a research study as the analysis of teachers’ training processes is based on a survey conducted in December 2011 among sixteen teachers from the Primary School in Nawojowa who were interested in taking part in it. At the time, in the school there were twenty-two teachers, including the headmaster (seventeen chartered teachers, three contractual teachers, and two appointed teachers). The basic aim of the survey was to identify the teacher training processes in this school and to show the teachers’ individual development and achievements. The results of the survey show that most elements of teacher training are evaluated well by the staff. However, a few elements that could and should be changed, corrected or developed -- in order to realize teachers development plan more effectively – are visibly pointed out. Also some barriers that make it difficult to participate in the teacher training within the plan itself and the issue of financing the forms of training are discussed.
The purpose of this study is to identify human resource management theoretical background; the emphasis has been given to the process of in-service training described in HRM reference books. The study contains four substantive chapters, an introduction, a conclusion, a list of tables, drawings, diagrams and a bibliography. The author discusses the most important definitions and terms/concepts related to the analyzed topic, the status of a teacher in Poland and a teacher’s role in the process of education. Also the development of an employee in human resource management, particularly the issues related to an employee development plan, is elaborated. In the further part of the study forms and methods as well as the aims of teachers’ training are described. The study can be qualified as a research study as the analysis of teachers’ training processes is based on a survey conducted in December 2011 among sixteen teachers from the Primary School in Nawojowa who were interested in taking part in it. At the time, in the school there were twenty-two teachers, including the headmaster (seventeen chartered teachers, three contractual teachers, and two appointed teachers). The basic aim of the survey was to identify the teacher training processes in this school and to show the teachers’ individual development and achievements. The results of the survey show that most elements of teacher training are evaluated well by the staff. However, a few elements that could and should be changed, corrected or developed -- in order to realize teachers development plan more effectively – are visibly pointed out. Also some barriers that make it difficult to participate in the teacher training within the plan itself and the issue of financing the forms of training are discussed.
Opis
Słowa kluczowe
doskonalenie zawodowe, nauczyciele, szkoła, edukacja, rozwój, kwalifikacje, training, in- service training, teachers, school, education, qualifications