Społeczna odpowiedzialność biznesu jako przedmiot analizy na przykładzie praktyk firmy Schenker Sp. z o.o.

Ładowanie...
Miniatura

Data

2006

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

Pogłębiające się procesy globalizacyjne oraz integracyjne z Unią Europejską powodują, iż w coraz większym stopniu zmniejszają się jakościowe, technologiczne, a nawet cenowe różnice między produktami. W związku z tym przedsiębiorstwa, głównie zagraniczne, swą przewagę konkurencyjną zaczynają budować w oparciu o społeczną odpowiedzialność biznesu. Polskie przedsiębiorstwa, by sprostać z jednej strony konkurencji zagranicznej, z drugiej wzrastającym oczekiwaniom społeczeństwa, co do roli i celu tychże przedsiębiorstw, swe strategie zarządzania muszą oprzeć o zrównoważony rozwój ekonomiczny, społeczny i środowiskowy. Powstanie idei społecznej odpowiedzialności było odpowiedzią na zmieniające się otoczenie. Wzrastająca świadomość konsumentów, zmiana ich postaw w coraz większym stopniu wymuszają na przedsiębiorstwach podjęcia się działań zmierzających do wzrostu ich wiarygodności i tym samym ponoszenia odpowiedzialności za swoją działalność gospodarczą. Celem pracy jest ukazanie, iż nurt społecznej odpowiedzialności biznesu pojawił się również w Polsce. Coraz więcej przedsiębiorstw polskich, doceniając znaczenie CSR dla kondycji firmy, wciela ją w swą strategię zarządzania jednocześnie przyznając, iż etyczne postępowanie, zaangażowanie w społeczne problemy, profituje w uzyskiwaniu przewagi konkurencyjnej. Nurt ten nie przybierałby jednak na sile, gdyby nie postawy Polaków, który swym zachowaniem coraz większym stopniu wymuszają na przedsiębiorstwach etyczne zachowania. Praca ma dodatkowo służyć weryfikacji dwóch hipotez badawczych: 1. Firmy traktują CSR jako część strategii zarządzania. 2. Publikacja raportu społecznego jest jednym z etapów zrównoważonego rozwoju organizacji. Społeczna odpowiedzialność biznesu jest dziedziną stosunkowo nową, nie do końca zgłębioną, jednakże jej tematyka jest nadzwyczaj aktualna, wywołująca szeroką dyskusje w kręgach naukowych. Praca stanowi próbę zwięzłego ujednolicenia i usystematyzowania wiedzy z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu.

Opis

Słowa kluczowe

społeczna odpowiedzialność biznesu, firma Schenker Sp. z o.o., CSR, kodeks postępowania w życiu gospodarczym, programy etyczne, raporty, audyty społeczne, raport zrównoważonego rozwoju

Cytowanie