Ocena opłacalności franchisingu jako pomysłu na własną działalność gospodarczą

Ładowanie...
Miniatura

Data

2012-02-10 11:14:47

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

Celem pracy jest analiza i ocena opłacalności prowadzenia własnego biznesu w oparciu o umowę franchisingową Hipotezy: 1) Wybór odpowiedniego dawcy licencji franchisingowej jest istotnym elementem wpływającym na powodzenie przedsięwzięcia. 2) Prowadzenie własnego biznesu w oparciu o umowę franchisingową jest zawsze opłacalne. Praca zawiera cztery rozdziały i zakończenie. Pierwszy rozdział dotyczy istoty franchisingu. Zawiera historię franchisingu w świecie i w Polsce, pojęcie franchisingu, rodzaje franchisingu według wybranych kryteriów, elementy umowy franchisingowej oraz prawa i obowiązki stron umowy franchisingowej. W rozdziale drugim wskazano franchising jako jedną z form finansowania przedsiębiorstw rozpoczynających własną działalność. Jako alternatywę dla franchisingu przedstawiono fundusze venture capital, busines angels i systemy agencyjne. Ważnym elementem tego rozdziału jest porównanie powyższych form finansowania pod kątem przyjętych kryteriów i wskazanie różnic między nimi z punktu widzenia potencjalnego przedsiębiorcy. Rozdział trzeci stanowi analizę opłacalności prowadzenia własnego biznesu w oparciu o umowę franchisingową, która została oparta na badaniu socjologicznym przeprowadzonym wśród właścicieli sklepów sieci Delikatesy Centrum w powiecie nowosądeckim i mieście Nowy Sącz. Analizę poprzedza charakterystyka sieci Delikatesy Centrum. Ostatni, czwarty rozdział zawiera ocenę opłacalności prowadzenia własnego biznesu we franchisingu, wykonaną za pomocą analizy porównawczej, przedstawionej w formie tabelarycznej. Analizę porównawczą poprzedza wykaz wad i zalet franchisingu dla obu podmiotów systemu oraz opis kryteriów, którymi należy kierować się wybierając dawcę licencji franchisingowej. W pracy wykorzystano dostępną literaturę przedmiotu, akty prawne, artykuły rynkowe oraz strony internetowe.

Opis

Słowa kluczowe

franchising, istota franchisingu, umowa franchisingu

Cytowanie