Psychologiczne oraz społeczne źródła stresu pracowników Banku Spółdzielczego w Limanowej

Ładowanie...
Miniatura

Data

2012-01-09 11:24:43

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

Niniejsza praca zawiera analizę psychologicznych oraz społecznych źródeł stresu pracowników organizacji. Praca składa się z trzech rozdziałów teoretycznych i jednego badawczego. Pierwszy rozdział ukazuje rolę wiedzy psychologicznej w zarządzaniu pracownikami Drugi dotyczy psychologicznych podstaw stresu w organizacji. Kolejny poświęcono systematyzacji źródeł stresu organizacyjnego. W części badawczej wykorzystano ankietę jako metodę pozyskiwania danych i informacji a narzędziem badawczym był kwestionariusz ankiety. Kwestionariusz zawierał 15 pytań. Przedmiotem badań było uzyskanie opinii pracowników na temat źródeł sytuacji stresogennych w pracy zawodowej. Ustalono, że dobre zdiagnozowanie źródeł stresu w środowisku pracy przyczynia się do poprawy całokształtu relacji interpersonalnych co ujawnia się zminimalizowaniem sytuacji konfliktowych. Okazało się również, że konflikty nie mają zasadniczego wpływu na przebieg reakcji stresowej pracowników. Miejscem badań był Bank Spółdzielczy w Limanowej. Uzyskane opinie respondentów - pracowników Banku pozwoliły zhierarchizować główne stresory występujące w tym środowisku pracy. Po analizie wyników przedstawiono wnioski oraz wskazówki.
This thesis presents an analysis of psychological and social sources of stress among employees in a workplace. It consists of three theoretical chapters and one chapter based on actual research. The first chapter describes the role of psychological knowledge in the staff management. The second one concerns the psychological underpinnings of stress in an employment environment. The third one is devoted to systematisation of organizational stress sources. In the research part a survey was used for obtaining data and information and a survey questionnaire served as the research tool. The questionnaire consisted of 15 questions. The subject of the research was to elicit the views of employees on the sources of stressful situations at work. It has been found that a good diagnosis of sources of stress in the work environment contributes to the overall improvement of interpersonal relationships which results in minimisation of conflict situations. Also, it has been established that conflicts do not have a major impact on the existence of stress response in employees. The research was conducted in bank Spółdzielczy in Limanowa. The feedback from the bank employees has helped priorities the major stressors occurring in the workplace. After analyzing the results, conclusions have been reached and further guidance has been recommended.

Opis

Słowa kluczowe

stres, stres organizacyjny, stresor, modyfikatory stresu, konflikt, ankieta, stress, organizational stress, stressors, stress modifiers, conflict, survey

Cytowanie