Abstract:
Przedmiotem niniejszej pracy są zarówno zagadnienia teoretyczne jak i praktyczne związane z prowadzeniem przez przedsiębiorstwo działalności międzynarodowej. Niniejsze opracowanie prezentuje determinanty wpływające na efektywność eksportu wybranego do analizy przedsiębiorstwa. W pracy przedstawiono specyfikę funkcjonowania przedsiębiorstwa na rynku międzynarodowym: formy przedsiębiorstw w obrocie międzynarodowym, niepewność w międzynarodowym otoczeniu, strategie przedsiębiorstwa na rynkach zagranicznych oraz korzyści z działalności zagranicznej. Zaprezentowano charakterystykę determinantów efektywności exportu: technologii i innowacji technicznych, systemów logistycznych, kompetencji pracowników oraz kursów walutowych. Opisano działalność Grupy Carlsberg Polska, jako obiektu badań empirycznych - zaprezentowano historię powstania Grupy, jej strukturę, otoczenie i głównych konkurentów, grupy produktów oraz zakres i kierunki działalności eksportowej. Dokonano oceny efektywności eksportu Grupy Carlsberg Polska w oparciu o analizę wahań kursów walutowych, wykorzystywanej technologii i procesu produkcji piwa, systemów logistycznych (zrządzanie zapasami, gospodarka magazynowa, zarządzanie transportem i proces dystrybucji piwa) oraz prowadzonej polityki kadrowej. Do przeprowadzenia tej analizy i oceny zostały wykorzystane dane za okres od 2002 roku do 31.08.2006 roku.