Abstract:
Celem pracy jest porównanie funkcjonowania systemów motywacyjnych w badanych organizacjach: banku i szkole wyższej oraz wskazanie różnic dotyczących narzędzi motywacji oraz znaczenia poszczególnych motywatorów dla pracowników stosowanych w badanych organizacjach, a szczególnie w szkole wyższej. W swojej pracy pragnę zwrócić uwagę na to, jak duży wpływ ma skuteczne motywowanie na zadowolenie z pracy pracowników. Konieczność motywowania pracowników jest jednym z głównych zadań każdego pracodawcy. Wprowadzenie odpowiedniego systemu motywacji nie jest łatwym zadaniem, gdyż w każdej instytucji pracownicy pełnią inne role oraz wymagają innych bodźców, które będą ich motywować. Chcąc skutecznie oddziaływać na motywację pracowników, trzeba nie tylko ich godnie i sprawiedliwie wynagradzać, ale również pobudzać do rozwoju oraz umacniać przywiązanie do pracy i instytucji. Trzeba doskonalić ich warunki pracy i sprzyjać rozwojowi pracownika. Bardzo jasno to widać na przykładzie ukazanej przeze mnie instytucji – Bank Spółdzielczy Ziemi Piotrkowskiej w Piotrkowie Trybunalskim, gdzie głównym narzędziem motywacji będą środki materialne oraz WSB-NLU, która jest instytucją profesjonalną, a to oznacza, że same aspekty pieniężne nie odgrywają aż tak istotnej roli i w tej sytuacji pracodawcy muszą stosować inne narzędzia motywacji. Motywowanie pracowników jest długofalowym procesem. W celu odpowiedzi na problem badawczy, który brzmiał „różnice w narzędziach motywacji w organizacji usługowej i uczelni niepublicznej”, zostały skonstruowane hipotezy badawcze, które następnie zostały zweryfikowane. W celu ich weryfikacji przeprowadziłam ankietę wśród pracowników banku oraz uczelni. Wyniki tych badań opisane zostały w rozdziale czwartym. Przeprowadzone badania niestety nie dały jednoznacznych wyników, ze względu na małe zaangażowanie respondentów w wypełnianie ankiety.