Uwarunkowania psychologiczne doboru zawodowego nauczycieli

Brak miniatury

Data

2006

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

Celem niniejszej pracy jest udzielenie odpowiedzi na pytanie: „Jakie cechy osobowości zawodowej nauczycieli są najważniejsze w pracy dydaktyczno - wychowawczej.” W pracy, scharakteryzowano główne dziedziny psychologii pracy oraz warunki i proces rozwoju zawodowego jednostki. Przedstawiono formy doboru zawodowego, tj. rekrutację, derekrutację, selekcję oraz wykorzystywane w nich instrumenty, a także rodzaje adaptacji zawodowej pracownika. Opisano cechy osobowości zawodowej nauczyciela, psychologiczne aspekty istotne w jego pracy, tj. kompetencje, etykę pedagogiczną, sprawność organizacyjną itp. oraz rolę, jaką pełni w tym zawodzie doskonalenie zawodowe. Przedstawiono regulacje prawne dotyczące objęcia przez jednostkę pracy na stanowisku nauczyciela, jak również wymagania kwalifikacyjne, niezbędne do uzyskania kolejnych stopni awansu zawodowego. Podjęto próbę zdiagnozowania tych cech osobowości jednostki, które warunkują trafny wybór zawodu .

Opis

Słowa kluczowe

zarządzanie zasobami ludzkimi, psychologia pracy, rozwój zawodowy, nauczyciele, awans zawodowy

Cytowanie