Abstract:
Autor pracy w poszczególnych rozdział starał się ukazać jak trudnym zawodem jest bycie sprzedawcą osobistym. Na podstawie odpowiedniej literatury przybliżył pojęcie marketingu i sprzedaży osobistej. Scharakteryzowany został również proces sprzedażowy, wymienione i opisane zostały zalety oraz wady sprzedaży osobistej oraz poruszony został problem etyki w zawodzie sprzedawcy. Kolejnym etapem pracy było skupienie się na cechach stanowisko oraz jak dobrze i efektywnie szkolić oraz motywować nowych pracowników, aby dobrze wykonywali zawód sprzedawcy. W następnej kolejności autor zajął się samym procesem komunikacji interpersonalnej, wpływem cech demograficznych na komunikację. Poruszony został również problem różnic pomiędzy mężczyznami i kobietami podczas podejmowania decyzji zakupowych. Opisano komunikację niewerbalną, jako niezwykle ważne i trudne do opanowania narzędzie służące sprzedawcy. Następnie scharakteryzowano wybrane metody i techniki sprzedażowe. W ostatnim rozdziale autor pracy na przykładzie firmy AVON ukazał etapy: poszukiwania kandydatów, odpowiedniego szkolenia oraz skutecznego motywowania sprzedawców. W analizie wykorzystano literaturę przedmiotu, źródła internetowe, informacje uzyskane z rozmów z aktualnymi lub byłymi przedstawicielkami firmy AVON. Autor starał się ukazać, jak poszczególne etapy poszukiwania, szkolenia oraz motywowania pracowników składają się na sukces całego przedsiębiorstwa. Mogłoby się wydawać, że programy firmy nastawione są na ciągłe motywowanie
konsultantek, co prowadzi do efektywnego zwiększenia sprzedaży i generowania coraz to
większych zysków. Firma jednak zdaje sobie sprawę, że kluczem do sukcesu
przedsiębiorstwa są zadowoleni i usatysfakcjonowani z pracy sprzedawcy. Firma podejmuje
zatem działania, które mają na celu pomóc konsultantom w pracy oraz spowodować
powstawanie przyjaznego środowiska dla sprzedawcy.