Obecność megatrendów turystycznych, czynnikiem warunkującym rozwój turystyki na Sądecczyźnie
Ładowanie...
Data
2011-10-04 19:51:47
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN czasopisma
Tytuł tomu
Wydawca
Abstrakt
Niniejsza praca ma na celu zbadanie trendów turystycznych i ich obecności na obszarze Ziemi Sądeckiej oraz ukazanie działań podejmowanych przez podmioty turystyczne na jej terenie. W pierwszej części pracy przedstawione zostaną zagadnienia teoretyczne dotyczące turystyki, pozwalające przybliżyć czytelnikowi terminologię stosowaną (J. Kosiewicz, 2006) w dalszych rozważaniach. Wyjaśnione zostaną funkcje pełnione przez turystykę, pojęcie produktu turystycznego, jego jakości. Poruszona będzie kwestia współczesnych rodzajów turystyki – 3S i 3E oraz turystyki soft i hard. Kolejny rozdział ukazuje najważniejsze trendy z jakimi można spotkać się obecnie. Trzecia część dotyczy już bezpośrednio obszaru Sądecczyzny. W nawiązaniu do omówionych wcześniej trendów, wymienione zostają zjawiska występujące na badanym obszarze. Czwarty rozdział poświęcony jest weryfikacji założonych hipotez odnoszących się do obecności trendów turystycznych na Ziemi Sadeckiej, za pomocą przeprowadzonej ankiety. Ma on na celu zbadanie preferencji turystycznych osób wypoczywających na Sądecczyźnie, odniesienie ich do powszechnie występujących zjawisk oraz znalezienie odpowiedzi na pytania o czynniki decydujące o wyborze miejsca wypoczynku, preferowany typ wypoczynku i cel podróżowania. Pierwsza założona przeze mnie hipoteza mówiąca o istotności jakości
i bezpieczeństwa jako czynnika wiodącego podczas wyboru miejsca wypoczynku,
znalazła odzwierciedlenie w rozkładzie odpowiedzi respondentów (88% odpowiedzi).
Jak wspomniano już wcześniej kierowanie się w głównej mierze tymi determinantami
jest elementem charakterystycznym dla współczesnego turysty, obecnym również
wśród osób przebywających na Ziemi Sądeckiej.
Kolejna tendencja to skracanie pobytu do kilku 1-3 dniowych zamiast jednego
dłuższego. Przedstawiona hipoteza także oddaje prawdziwość tego stwierdzenia.
Preferencje ankietowanych w 65% odpowiadają zjawisku pobytów krótkoterminowych. Przytoczone w pracy badania w sposób jednoznaczny utwierdzają
w przekonaniu o konieczności prowadzenia systematycznej obserwacji trendów
w konsumpcji turystycznej.
Opis
Słowa kluczowe
turystyka, zarządzanie turystyką, Sądecczyzna, rozwój turystyki, produkt turystyczny