Abstract:
Inteligencja emocjonalna stała się głównym elementem sukcesu w relacjach, zarówno prywatnych, jak i zawodowych. Czy osoba inteligentna emocjonalnie ma jakieś znaki szczególne? Jak zarządzać ludźmi, żeby godzili zalety swoich umysłów z potrzebami firmy i dyscypliną pracy? Na te, i inne pytania starano się odpowiedzieć w tej pracy. W rozdziale pierwszym podano podstawową wiedzę na temat inteligencji, jej różne definicje, historię pomiaru ilorazu inteligencji oraz tego o czym świadczy uzyskany wynik w teście, czyli IQ.
W drugim rozdziale przedstawiono wiedzę na temat inteligencji emocjonalnej i społecznej. Inteligencja emocjonalna i jej składniki w ostatnim czasie budzą zainteresowanie, nie tylko psychologów, ale i ludzi biznesu. Inteligencja ta swą popularność zawdzięcza przekonaniu, że jej posiadanie znacząco wpływa na osiągnięcie sukcesów zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. Rozdział trzeci pracy dotyczy kreatywności. Starano się tutaj podkreślić różnicę między twórczością a kreatywnością. Kolejnym aspektem, przedstawionym w tym rozdziale jest wykorzystanie kreatywności przez współczesnych menedżerów. W rozdziale czwartym, części badawczej pracy, zawarto studium przypadku. Problem jakim się zajęto w niniejszym studium dotyczy jakości zarządzania. Teza, jaką postawiono brzmi: „Umiejętność świadomego wykorzystania elementów składowych inteligencji emocjonalnej wpływa pozytywnie na proces zarządzania”. Przedstawiono szczegółowy opis i wywiad z osobą badaną.