Rola przywódcy w zarządzaniu rozwojem firmy

Ładowanie...
Miniatura

Data

2007

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

Problematyka przywództwa organizacyjnego pojawiła się w Polsce w latach 70. Postęp w technice wymusił na organizacjach proces przeobrażeń, pobudził je do poszukiwań nowych możliwości działania, szybkiego odczytywania sygnałów rynkowych, dostosowywania się do potrzeb i oczekiwań odbiorców. W obliczu wyzwań aktualnego rynku szansą dla współczesnych organizacji jest przywództwo ich menedżerów. Jeszcze kilka lat temu organizacje kojarzyły się z pojęciem kierowanie, które definiuje się jako „zrobienie czegoś przez innych”. Dzisiejsze organizacje natomiast wiążą się z przywództwem, które oznacza „skłonienie innych by chcieli coś zrobić”. Oznacza to, że przywództwo powiązane jest z motywowaniem i wywieraniem wpływu na innych. Ważnym elementem takiego zarządzania jest inspirowanie otoczenia, delegowanie uprawnień, czyli dzielenie się odpowiedzialnością, stworzenie przyjaznego środowiska pracy, zachęcanie pracowników do samodzielnego rozwiązywania problemów, dzielenie się z nimi informacjami, stworzenie efektywnej komunikacji. Menedżerowie chcąc zapewnić swoim firmą konkurencyjność muszą dbać o jej efektywność. Oznacza to umiejętność wyboru właściwych celów, przewidywania i kalkulowania ryzyka, przewidywania i oceniania przyszłych wydarzeń, podejmowania trafnych decyzji. Dobrzy menedżerowie oprócz skutecznego działania muszą być także dobrymi strategami, czyli muszą umieć zmieniać styl zarządzania w miarę rozwoju organizacji. Ta umiejętność jest bardzo istotna dla funkcjonowania całej organizacji, ponieważ umiejętne postępowanie z pracownikami owocuje lepszymi wynikami pracy. W pracy został podjęty temat przywództwa, oraz opisane zostały zjawiska, które ułatwiły zrozumienie jego istoty. Dla realizacji celu niniejszej pracy, podejście teoretyczne zostało uzupełnione badaniami empirycznymi. Poddano im przedsiębiorstwo Telekomunikacji Polskiej S.A. Ze względu na jego wielkość, badania przeprowadzono wśród pracowników Obszaru Technicznej Obsługi Klienta: Działu Dyspozycji Zleceń Usługowych i Działu Dyspozycji Zleceń Uszkodzeniowych w Opolu oraz Obszaru Telecentrum: Punktu Obsługi Klientów w Opolu. Celem głównym badań była próba ukazania, w jaki sposób styl przywództwa wpływa na efektywność całej organizacji.

Opis

Słowa kluczowe

przywództwo, zarządzanie organizacją, koncepcje przywództwa, władza, proces komunikowania się w organizacji, podejmowanie decyzji

Cytowanie