Creatvity, innovaton and entrepreneurship are slogans that have become an
integral part of modern tourism economy. Creatvity and innovaton of tourism
economy as well as the meaning of creatvity in tourism business are intensely
discussed. Today, creatvity is being frequently analyzed as a basic feature of actons
performed on a daily basis in terms of both personal and professional life, a feature
that every employee is required to possess. It means that employers and, above all,
the educaton system must feel it necessary to develop certain conditons in which
human creatvity can be shaped, which is understood as a system that enables us to
adjust to constantly changing environment and take a risk to apply new solutons to
partcular problems. The artcle aims to present the role of creatvity in development
of innovaton in tourism as well as factors that improve it. The analytcal part of
the artcle will concentrate on the analysis of, inter alia, two signifcant groups of
creatvity determinants: factors related to availability of qualifed staf on the local
labor market as well as info-structure of tourism businesses.
Kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość to hasła, które stały się integralną
częścią nowoczesnej gospodarki turystycznej. Intensywnie dyskutuje się nad kreatyw-
nością i innowacyjnością gospodarki turystycznej czy też znaczeniem kreatywności
w biznesie turystycznym. Kreatywność jest dziś bardzo często analizowana, jako
podstawowa cecha działania w codziennym życiu i pracy oraz coś, czego wręcz wy-
maga się od każdego pracownika. Oznacza to konieczność tworzenia nie tylko przez
przedsiębiorców, ale przede wszystkim przez system edukacji warunków kształtują-
cych kreatywność ludzi rozumianą, jako to, co pozwala adoptować się, na co dzień
do zmieniającego się otoczenia i podejmować ryzyko stosowania nowych rozwiązań
konkretnych problemów. Celem artykułu jest ukazanie roli, jaką odgrywa kreatyw-
ność w rozwoju innowacyjności turystyki, jak również czynników, które wpływają
na jej podnoszenie. W artykule analizie zostaną poddane przede wszystkim czynniki
związane z dostępnością wykwalifkowanych kadr na lokalnym rynku pracy, a także
informacyjna struktura frm turystycznych.