Inteligencja emocjonalna a radzenie sobie ze stresem u młodzieży

WSB-NLU Repository

Show simple item record

dc.contributor.advisor Grygielski, Michał
dc.contributor.author Obrzut, Anna
dc.date.accessioned 2014-02-28T13:19:27Z
dc.date.available 2014-02-28T13:19:27Z
dc.date.issued 2011-06-21 21:47:19
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11199/6533
dc.description.abstract Niniejsza praca dotyczy zagadnień związanych z funkcjonowaniem inteligencji emocjonalnej u młodzieży oraz doświadczaniem przez nią stresu i radzeniem sobie z nim. Celem badań było poznanie relacji zachodzących między poziomem inteligencji emocjonalnej u młodzieży a preferowanymi stylami radzenia sobie ze stresem, a także uchwycenie różnic międzypłciowych zarówno w zakresie poziomu inteligencji emocjonalnej, jak i sposobów reagowania w sytuacji stresu. Do pomiaru inteligencji emocjonalnej zastosowano kwestionariusz INTE, a do określania preferowanych stylów radzenia sobie ze stresem: CISS i COPE. Badania objęły 227 osób (115 dziewcząt i 112 chłopców) w wieku 15-17 lat. Wyniki wskazują, że dziewczęta uzyskują wyższe wyniki w zakresie ogólnego poziomu inteligencji emocjonalnej oraz zdolności do rozpoznawania emocji. W sytuacji stresu częściej stosują styl oparty na poszukiwaniu wsparcia emocjonalnego i instrumentalnego, jak również aktywne radzenie sobie i zwrot ku religii. Chłopcy częściej wykorzystują unikanie konkurencyjnych działań. Wyższy poziom inteligencji emocjonalnej u badanej młodzieży wiąże się na ogół z preferowaniem bardziej aktywnych i efektywnych stylów radzenia sobie ze stresem, natomiast im niższa inteligencja emocjonalna, tym częściej w sytuacji stresu występuje koncentracja na emocjach i brak dążenia do rozwiązania problemu. pl
dc.description.abstract This dissertation regarding issues connected with emotional intelligence among adolescents and their experiences with facing stress situations and coping with them. The purpose of conducted research was to find out the relationship between the level of emotional intelligence among subjects and preferable styles of dealing with stress as well as analysis of sex differences in the scope of the level of emotional intelligence and the ways of coping with stress. Emotional intelligence was measured with INTE questionnaire whereas the styles of coping with stress were assessed by the CISS and COPE questionnaires. The research encompassed 227 persons (115 girls and 112 boys) in the age of 15-17. The results of research indicate that girls acquire higher overall level of emotional intelligence and capabilities to recognize emotions. In the case of stress they often apply style based on searching of emotional and instrumental support, active coping with stress and turn to religion. Boys often avoid competitive action. The higher level of emotional intelligence in adolescent subjects is generally connected with preferring more active and effective styles of coping with stress. Lower level of emotional intelligence is connected with the concentration on emotions and lack of striving to solve the problem in the stress situation. pl
dc.language.iso pl pl
dc.rights licencja niewyłączna
dc.subject młodzież pl
dc.subject inteligencja emocjonalna pl
dc.subject stres pl
dc.subject psychologia pl
dc.title Inteligencja emocjonalna a radzenie sobie ze stresem u młodzieży pl
dc.title.alternative Emotional intelligence and coping with stress among adolescents pl
dc.type masterThesis pl
dc.date.updated 2014-02-28T12:24:03Z


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

  • Prace magisterskie [3237]
    [Zgodnie z obowiązującą procedurą nie udostępniamy pełnych wersji prac dyplomowych]

Show simple item record

Search WSB-NLU Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics

Info