Analiza procesu marketingu usług medycznych na przykładzie Szpitala Powiatowego w Limanowej

Ładowanie...
Miniatura

Data

2007

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

Marketing usług medycznych jest w Polsce pojęciem nowym. Jego początki pojawiły się, jako rezultat przemian ustrojowych oraz rzeczywistości społeczno-ekonomicznej w naszym kraju. Prawdziwy jego rozwój rozpoczął się dopiero z chwilą wprowadzenia zmian w sposobie finansowania służby zdrowia w Polsce. Rozdział płatnika od dostarczycieli usług medycznych ujawnił, że wszystkie placówki zdrowotne mogą wyprodukować więcej usług, że dysponują wolnymi mocami przerobowymi, na które nie stać kas chorych. Teorie ekonomiczne przewidują, że w sytuacji, gdy podaż przewyższa popyt, ceny spadają. Producenci konkurują do momentu równowagi na rynku /podaży i popytu/. Na rynku, na którym przeważa podaż, kluczem do przetrwania jest umiejętny marketing, który może zdecydować o porażce lub sukcesie. By utrzymać się na rynku, organizacje muszą opanować umiejętności marketingowe. Coraz szersza grupa lekarzy czy dyrektorów placówek służby zdrowia zdaje sobie sprawę z tego, że w warunkach konkurencji same umiejętności medyczne mogą być niewystarczające, by utrzymać dotychczasowych pacjentów i pozyskać nowych. Jako usługodawcy muszą dbać o szeroko pojętą komunikację z pacjentem. Komunikacja ta podnosi atrakcyjność i siłę przyciągania usług tej placówki medycznej na tle konkurencji, czyli podnosi jej renomę. Renoma placówki to całokształt korzystnych wyobrażeń z nią związanych, umożliwiających pozytywne nastawienie pacjentów. Dlatego bardzo ważne jest odpowiednie przygotowanie personelu do budowania wizerunku placówki zdrowotnej w oczach pacjentów. Celem pracy jest przedstawienie i omówienie aspektu marketingu, a zwłaszcza marketingu usług medycznych.

Opis

Słowa kluczowe

marketing, segmentacja rynku usług, marketing-mix, ochrona zdrowia w Polsce, ustawy o opiece zdrowotnej, Narodowy Fundusz Zdrowia, informacja a reklama, placówki służby zdrowia, usługi medyczne, strategia promocji placówki medycznej, Szpital Powiatowy w Limanowej

Cytowanie