Nieśmiałość a obraz siebie u młodzieży licealnej

Ładowanie...
Miniatura

Data

2011-06-17 14:29:37

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

Niniejsza praca poświęcona została powiązaniom pomiędzy nieśmiałością i obrazem siebie u młodzieży licealnej. Problem pracy ujęty został w formie pytania : czy i jakie różnice w obrazie siebie występują u młodzieży o różnym nasileniu nieśmiałości? Podstawą do rozwiązania problemu są wyniki badań 189 licealistów (w tym 122 kobiety i 67 mężczyzn). W badaniach wykorzystano następujące testy psychologiczne: Kwestionariusz N dla dzieci i młodzieży- W. Ray, Crozier, Skalę T- N. Eisenberg, R. Fabes, B. Murphy, Tennessee Skalę Obrazu Siebie- W.H. Fitts oraz Arkusz personalny własnej konstrukcji. Analiza statystyczna i psychologiczna danych empirycznych pozwoliła na potwierdzenie hipotez i sformułowanie wniosków końcowych. Młodzież nieśmiała w porównaniu z ich nie-nieśmiałymi rówieśnikami charakteryzuje się niższym obrazem siebie. Uzyskane dane wskazują, iż młodzież nieśmiała jest bardziej zalękniona, nie wierzy w swoje możliwości, brak jej zaufania do siebie. Doświadcza również trudności w wyrażaniu własnych stanów wewnętrznych i kształtowaniu swojej tożsamości, co może skutkować nieprawidłowościami w pełnieniu ról społecznych. Grupę nieśmiałych cechuje także niższa akceptacja siebie i większe niezadowolenie z własnego wyglądu zewnętrznego niż ich rówieśników, nie cechujących się nieśmiałością. Uzyskany materiał empiryczny pozwolił na weryfikację przyjętych w pracy hipotez.
This master`s thesis analyses the associations between teenagers’ shyness and self-concept. In my thesis, I am going to answer the following question: whether any differences exist in the teenager’s self concept with different level of shyness – and if they do – what are they. In order to answer this question, I decided to use the results of a research. The subjects were 189 secondary school students (122 women, 67 men). In my research, I used various psychological tests: W. Ray`s, Crozier`s Questionnaire N for children and teenagers, N. Eisenberg`s, R. Fabes`s, B. Murphy`s Questionnaire T, W. Fitts`s Self Concept Scale and the questionnaire which was prepared on my own. Statistical and psychological analysis of empirical data helped me in confirming the hypotheses and in formulating conclusions. Shy adolescents in comparison with their confident peers are characterized by lower self image. These data show that shy teenagers are more frightened, do not believe in their abilities and they lack self-confidence. Shy teenagers are more likely to have difficulties in expressing their own inner states and shaping their identities. Moreover, such teenagers may have problems to live according to a social code. Furthermore, shy people tend to suffer from less self-acceptance and bigger dissatisfaction with their appearances than their peers who are more open and confident. The empirical material collected allowed me to verify the hypotheses in my work.

Opis

Słowa kluczowe

nieśmiałość, poczucie własnej wartości, osobowość, psychologia

Cytowanie