Abstract:
System informacji, pozycja na półce, wielkość ekspozycji i inne elementy zagospodarowania powierzchni sprzedaży powodują, że klient jest skłonny kupić dany produkt lub kupić cokolwiek. I właśnie nauka o kupowaniu podpowiada, jak wykorzystać te wszystkie narzędzia, krótko mówiąc – jak zorganizować Merchandising, czyli m.in. stworzyć warunki sprzyjające możliwie długiemu przebywaniu klienta w sklepie. Badania dowodzą także, że im dłużej klient przebywa w sklepie, tym więcej kupuje. Trzeba przy tym pamiętać, że czas spędzony w sklepie zależy w przeważającej mierze od komfortu i przyjemnych wrażeń, które zapewnimy klientom.
Dla tworzenia efektywnych powierzchni sprzedaży, sprzyjających zadowoleniu zarówno klientów, jak i detalistów, najbardziej odpowiednie są sklepy wielkopowierzchniowe, czyli super i hipermarkety. To tutaj właśnie inwencja twórcza merchandisera posiada największe pole do popisu.
Wychodząc z założenia, że sam sklep: usytuowanie, aranżacja wnętrza, panująca w nim atmosfera – sprzyjają najbardziej dokonywaniu zakupów, autorka pracy postanowiła potwierdzić to na przykładzie jednego z największych hipermarketów w Lublinie – sieci Tesco. Jeśli słuszność hipotetycznych założeń potwierdzona zostanie przez wyniki badań ankietowych i bezpośredniej obserwacji zachowań klientów w sklepie, praca, być może, stanie się przyczynkiem do wzbogacenia wiedzy o niebagatelnej roli merchandisingu.