Abstract:
W roku 1999 nastąpiła długo planowana reforma systemu oświaty. Nowy system oświaty w Polsce obejmuje przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne, policealne, artystyczne i inne. Przez wiele lat dążono do tego aby wyrównać poziom przekazywanej wiedzy- wprowadzono nowe zajęcia zwane korepetycjami dla uczniów mniej zdolnych, organizowano kółka zainteresowań dla dzieci wykazujących wyższy poziom w danej dziedzinie. Działania te miały na celu jak najlepsze zaspokojenie potrzeb w dziedzinie oświaty. Okazały się one jednak mało pomocne. Celem tej pracy jest przedstawienie zmian zachodzących na przełomie wieków w dziedzinie oświaty i wychowania, a także zadań, jakie zostały postawione przed jednostkami samorządu terytorialnego. Praca ta ma za zadanie ukazać również problemy związane z gromadzeniem i odpowiednim podziałem posiadanych zasobów finansowych na realizację wyznaczonych zadań. Rozdział pierwszy zawiera ogólną charakterystykę oświaty oraz pokazuje jak kształtowała się oświata na ziemiach polskich. W rozdziale drugim przedstawione zostały zagadnienia związane z opracowaniem budżetu gminy w Polsce i ogólna charakterystyka finansowania oświaty przez jednostki samorządu terytorialnego. Rozdział trzeci to analiza budżetu Gminy Radłów. Na przykładzie Gminy Radłów pokazane zostało jak ważnym stało się odpowiednie opracowanie budżetu Gminy Radłów.