Abstract:
Praca ma na celu charakterystykę polskiego systemu edukacyjnego na tle rozwiązań europejskich oraz przybliżenie korzyści dla rozwoju edukacji po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej. Jako przykład źródeł korzyści wykorzystano programy i projekty realizowane w latach 2008 - 2011 przez szkoły powiatu tarnowskiego. W pierwszym rozdziale analizie poddane zostały systemy edukacyjne w Polsce oraz innych wybranych państwach Unii Europejskiej. Podjęto próbę przedstawienia aktualnego stanu oświaty w krajach Unii Europejskiej. Przedstawione zostały także podobieństwa i różnice w szkolnictwie wyższym krajów członkowskich. Rozdział przybliża też kwestię uznawalności dokumentów o wykształceniu w Polsce i za granicą. Drugi rozdział został poświęcony europejskim programom wspierającym edukację i rozwój szkolnictwa. Opisane zostały programy wymiany młodzieży, program uczenia się przez całe życie. W rozdziale zawarte są informacje na temat przeciwdziałania procesowi zbyt wczesnego kończenia edukacji poprzez realizację celów strategii „Europa 2020”.Trzeci rozdział odnosi się do działań w ramach priorytetów w polskiej edycji Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Z kolei w rozdziale czwartym przeanalizowano wybrane programy pomocowe, realizowane w szkołach ponadgimnazjalnych na terenie powiatu tarnowskiego. Zakres czasowy prezentowanej w pracy problematyki dotyczy głównie lat 2007-2011. W pracy została wykorzystana dostępna literatura naukowa, źródła prawne, materiały z portali internetowych instytucji państwowych oraz dokumenty dotyczące realizacji projektów unijnych na terenie powiatu tarnowskiego udostępnione przez Wydział Edukacji Starostwa Powiatowego w Tarnowie.