Abstract:
Osiąganie wysokich wyników zarządzania w organizacji, a szczególnie w tak specyficznej jak jednostka samorządu terytorialnego, to złożony proces, na który ma wpływ wiele czynników. Firma to nie tylko miejsce, w którym osiąga się zaplanowane cele i wykonuje określone zadania. To pewien rodzaj wspólnoty osób w niej pracujących, które pragną nie tylko otrzymywać wynagrodzenie z tytułu zatrudnienia, ale także – a może przede wszystkim – identyfikować się ze środowiskiem pracy, a ze współpracownikami wspólnie przeżywać sukcesy i porażki – dobre i złe okresy w działalności zawodowej. Tak oto przechodzimy do podstawowych zagadnień związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi – czyli określenia roli i miejsca pracowników w organizacji. Pozyskiwanie właściwych ludzi na stanowiska pracy i efektywne wykorzystanie ich wiedzy oraz umiejętności i doświadczenia w osiąganiu celów organizacji stanowi przedmiot badań nauk o zarządzaniu od wielu lat. Natomiast przedmiotem zainteresowania i analizy w niniejszej pracy są kwestie zarządzania jednostką samorządową oraz pracownikami poprzez ich motywowanie w kierunku rozwijania działalności innowacyjnej na rzecz kultury, sportu i turystyki Gminy Laskowa. Celem autotelicznym tych działań jest rozwój agroturystyki oraz uczynienie z gminy atrakcyjnego obszaru turystycznego. Sprawnie działająca gmina, potrafi właściwie rozpoznać i realizować oczekiwania społeczności w jakiej działa oraz rozwijać planowanie strategiczne – długofalowe. Gminny Ośrodek Kultury, Sportu i Turystyki w Laskowej jako jednostka samorządu terytorialnego, powołana jest w celu upowszechniania kultury, sportu i turystyki w Gminie Laskowa. Jego zadaniem jest również promocja tej gminy, oraz zaspakajanie potrzeb społeczeństwa w zakresie kultywowania tradycji, obrzędów i rozwoju szeroko rozumianego sportu, turystyki i agroturystyki. Sumarycznie mają one na celu podtrzymywanie tożsamości kulturowej społeczności lokalnej. Celem badawczym pracy jest próba znalezienia odpowiedzi na pytanie: czy GOKS i T w Laskowej spełnia oczekiwania społeczności lokalnej, oraz ustalenie opinii jego pracowników w zakresie realizacji zadań i skonfrontowanie ich z opinią odbiorców.