Rola radia RFM FM w kampanii parlamentarnej w 2007 roku

Ładowanie...
Miniatura

Data

2009-04-08 10:02:32

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

Istotą niniejszej pracy jest przedstawienie rynku radiofonicznego w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem radia RMF FM. Mając na uwadze fakt postępującej mediatyzacji polityki, widocznej szczególnie w okresie kampanii wyborczych, starano się zbadać zaangażowanie radia RMF FM w kampanię parlamentarną w 2007 roku. W pracy, do analizy wybrano radio RMF FM ponieważ istnieje ono na rynku radiowym od 1990 roku i cieszy się niekwestionowaną popularnością. Z kolei wybory w 2007 roku uznano za ważne, ponieważ były one ostatnimi, a przy okazji uczestniczyło w nich najwięcej polityków. O ile dotarcie do materiałów dotyczących RMF FM było trudne, (uzyskane informacje pochodzą głównie z korespondencji własnej prowadzonej przez autora pracy z dyrektorem marketingu Krzysztofem Nepalskim), o tyle uzyskanie materiałów dotyczących kampanii wyborczej z 2007 roku nie sprawiło większych kłopotów. Praca została zawarta w trzech rozdziałach: Rozdział pierwszy jest przedstawieniem historii radiofonii w Polsce od 1925 roku do lat obecnych. Zawarto w nim ewolucję polskiego radia, czyli pierwsze radiostacje, koncesje, programy oraz rozwój technologiczny radia. Wskazano także na powstawanie pierwszych prywatnych radiostacji oraz na związane z tym ustawy oraz koncesje. W rozdziale tym scharakteryzowano poszczególne stacje radiowe, audytorium, a także oceniono atrakcyjność sektora radiowego. Rozdział pierwszy zakończony jest krótką charakterystyką radia RFM FM. Rozdział drugi jest opisem kampanii wyborczej z 2007 roku, a więc uwarunkowań prawnych oraz głównych uczestników i ich programów wyborczych. W rozdziale tym dokonano także oceny roli mediów we współczesnych demokracjach. Rozdział trzeci dotyczy już bezpośrednio radia RMF FM i jego zainteresowania polityką. W rozdziale tym opisano akcje polityczne oraz społeczne, w które angażowało się RMF FM. Poprzez charakterystykę ramówki radia zbadano w jaki sposób dociera ono do słuchaczy i jakie informacje im przekazuje. Koniec rozdziału to zbadanie roli radia RMF FM w kampanii parlamentarnej w 2007 roku. Przedstawiono w nim ,,dowody” przemawiające na korzyść tezy o dużym zainteresowaniu radia RMF FM wspomnianą kampanią oraz samą polityką. Starano się ponadto udowodnić, że stacja ta nie jest neutralna światopoglądowo, lecz w sposób świadomy kreuje pewną rzeczywistość polityczną.

Opis

Słowa kluczowe

rynek radiofoniczny, ewolucja radia, kampania wyborcza, Polska

Cytowanie