Możliwości i ograniczenia zastosowania teorii dwuczynnikowej Herzberga na przykładzie Grodzkiej Spółdzielni Mieszkaniowej w Nowym Sączu
Ładowanie...
Data
2011-04-04 12:25:07
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN czasopisma
Tytuł tomu
Wydawca
Abstrakt
Celem pracy jest analiza teorii motywacji ze szczególnym uwzględnieniem dwuczynnikowej teorii Herzberga oraz diagnoza możliwości i ograniczeń zastosowania tej teorii, na przykładzie przedsiębiorstwa Grodzka Spółdzielnia Mieszkaniowa. Praca składa się z pięciu rozdziałów. W rozdziale pierwszym zaprezentowano teoretyczne podstawy motywacji czyli istotę, rodzaje motywacji oraz teorie motywacji. Rozdział drugi zawiera charakterystykę dwuczynnikowej teorii Herzberga, model badawczy teorii, wyniki badań Herzberga, założenia teorii dwuczynnikowej. Rozdział trzeci przedstawia istotę motywowania i motywacyjną rolę wynagrodzeń, formy motywowania pracowników – (motywatory płacowe, motywatory pozapłacowe materialne, niematerialne formy motywowania), a także wpływ teorii dwuczynnikowej na praktykę motywowania w organizacjach oraz podsumowanie silnych stron i ograniczeń teorii Herzberga z punktu widzenia dotychczasowego wykorzystania w praktyce. Rozdział czwarty poświęcony jest zagadnieniom metodycznym badania empirycznego oraz ogólnej charakterystyce firmy Grodzka Spółdzielnia Mieszkaniowa. W rozdziale piątym, na podstawie badań empirycznych, scharakteryzowano hierarchię czynników motywujących pracowników firmy Grodzka Spółdzielnia Mieszkaniowa oraz formy motywowania stosowane w tej firmie. Część teoretyczna pracy realizowana jest na podstawie analizy literatury przedmiotu, natomiast część praktyczna (empiryczna) na podstawie analizy źródeł pierwotnych i wtórnych, pochodzących z dokumentacji firmy Grodzka Spółdzielnia Mieszkaniowa. W badaniach empirycznych posłużono się metodą opisu przypadku, ankietą i wywiadem bezpośrednim, ustrukturyzowanym według listy pytań. Narzędziami badawczymi były kwestionariusze wywiadu i ankiety. Zakres merytoryczny pracy dotyczy motywowania w przedsiębiorstwie oraz metod organizacji i zarządzania. Zakres przestrzenny obejmuje zasięg działania firmy – Grodzka Spółdzielnia Mieszkaniowa, czyli Polskę, a w szczególności miasto Nowy Sącz.
Opis
Słowa kluczowe
motywacja, teorie motywacji, motywacje płacowe, motywacje pozapłacowe, motywowanie pracowników