Merchandising a zachowanie konsumentów w sklepach wielkopowierzchniowych

Brak miniatury

Data

2007

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

Wraz z pojawieniem się na polskim rynku średnio i wielkopowierzchniowych placówek handlowych coraz większą uwagę poświęca się zagadnieniu zwanemu merchandising. Merchandising, którego domeną jest komunikowanie się firmy handlowej z klientem bezpośrednio w miejscu sprzedaży , stał się nieodzowną i bardzo skuteczną formą intensyfikacji sprzedaży przede wszystkim w średnio i wielkopowierzchniowych obiektach handlowych. Wraz z dynamicznym rozwojem sektora handlu detalicznego, także i małe obiekty handlowe doceniły znaczenie merchandisingu (w dużej mierze za sprawą nacisków dostawców zewnętrznych) będącego niejako „niemym sprzedawcą”, któremu nie trzeba płacić wynagrodzenia i który na pewno nie pójdzie na chorobowe. Do grona zainteresowanych merchandisingiem powinni dołączyć także konsumenci, ponieważ to oni są podmiotami jego oddziaływania. Zagadnienie merchandisingu jest szczególnie ciekawe ze względu na jego złożoność. Aby w pełni zrozumieć istotę oraz funkcję technik stosowanych w merchandisingu należy najpierw zgłębić tajniki psychiki człowieka oraz niektóre procesy biologiczne zachodzące w organizmie ludzkim. Wiedza ta pozwoli niemal każdemu konsumentowi stać się bardziej świadomym aktorem na scenie rynku, a dla przedsiębiorcy będzie nieocenioną pomocą w prowadzeniu działalności gospodarczej, a także w zrozumieniu klienta, jego potrzeb oraz oczekiwań.

Opis

Słowa kluczowe

proces podejmowania decyzji zakupowych, kształtowanie potrzeb, motywy zachowań, zachowania rynkowe nabywców, uwarunkowania kulturowe, uwarunkowania ekonomiczne, zakupy impulsywne, merchandising

Cytowanie