Wpływ emocji na zachowania pracownicze

Ładowanie...
Miniatura

Data

2009-06-12 09:22:14

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

Emocje są niezbędne do życia. Czasami niełatwo sobie z nimi poradzić wszystkie są one jednak użyteczne. Brakuje nam świadomości, że emocje są niezbędne do tego, abyśmy mogli kierować swoimi działami. Nie wiemy także, że niepokoje pojawiające się lub atakujące nas gdy ich nie dostrzegamy są informacją naszej tendencji do samoaktualizacji owej siły życiowej, która wciąż pcha nas do osiągnięcia maksimum własnych możliwości. Niewiele wiemy o procesie emocjonalnym, nie potrafimy więc na niego wpływać. Niewiele z nas nie wie jak wykorzystać emocje, aby się stały atutem w życiu. Ponadto, żeby skutecznie wykorzystać emocje musimy umieć odróżnić doświadczenia emocjonalne faktycznie będące emocjami od tych, które emocjami nie są. Wśród wielu zachowań występujących w organizacji wyróżnić można zachowania nieetyczne. Są to zachowania niezgodne z przyjętymi normami i zasadami postępowania w danym środowisku. Wpływ na ich występowanie ma wiele czynników wewnętrznych, zewnętrznych, kulturowych, organizacyjnych i ekonomicznych. Zachowania nieetyczne w organizacji przekładają się na zachowania nieetyczne w otoczeniu. Nietrudno sobie wyobrazić sytuację, w której oszukujący firmę handlową będzie oszukiwał klientów. Oszukując klientów oszukuje organizację i samego siebie. W rzeczywistości istnieje duża liczba zachowań nieetycznych. Zachodzą one pomiędzy organizacją a pracownikami (np. niewolnicza praca, znęcanie się nad pracownikami, molestowanie, mobbing, okradanie pracowników, niesprawiedliwe traktowanie), organizacją a rynkiem (np. wprowadzanie w błąd klienta, zatajenie informacji, dostarczanie nieetycznych wyrobów, celowe zaniżanie jakości wyrobów i zaniżanie cen), organizacją a otoczeniem (np. oszukiwanie służb państwowych, fałszowanie sprawozdań finansowych, brak informacji o wpływie na środowisko), pracownicy a organizacje (np. kradzież, wywoływanie konfliktów, oszukiwanie, kłamanie).

Opis

Słowa kluczowe

psychologia, emocje, etyka, człowiek a praca, zachowania organizacyjne

Cytowanie