Business models rethought: applying the heuristic methods of Altshuller and Osborn to improve an organization's fitness in a variable environment

WSB-NLU Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Jasieński, Michał
dc.contributor.author Rzeźnik, Magdalena
dc.date.accessioned 2014-06-13T13:22:55Z
dc.date.available 2014-06-13T13:22:55Z
dc.date.issued 2014
dc.identifier.citation Organization in changing environment : conditions, methods and management practices. Ed. by B. Domańska-Szaruga, T. Stefaniuk. Warsaw : Wydawnictwo Studio Emka, 2014. - S. 100-109 pl
dc.identifier.isbn 978-83-64437-19-9
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11199/7788
dc.description.abstract Business model (BM) is a universally applicable framework for analyzing an organization’s entire spectrum of activities, from cost structure, revenue streams, to human resources and organizational culture, client networks, collaborators and the essence of what the organization offers, i.e. the customer value proposition. To facilitate an efficient process of re-inventing or re-conceptualizing the BM, we have applied two heuristic tools: Altshuller’s 40 inventive principles and Osborn’s seven SCAMPER questions, which were developed initially for applications in engineering and marketing, respectively. We show examples of how each module of a BM can be modified in a creative and, sometimes, counterintuitive way, thus leading to the improvement of the organization’s functioning in an uncertain and fluctuating business environment. en
dc.description.abstract Model biznesowy (BM) jest powszechnie stosowanym schematem służącym do analizy pełnego spektrum działań organizacji, od struktury kosztów, źródeł dochodów, poprzez zasoby ludzkie i kulturę organizacyjną, sieci i relacje z klientami i partnerami biznesowymi, o sedna tego, co oferuje organizacja, czyli wartości oferowanej klientowi. Aby ułatwić proces efektywnej reinwencji lub re-konceptualizacji BM, stosujemy dwa narzędzia heurystyczne: 40 zasad wynalazczych Altshullera oraz 7 pytań Osborna (SCAMPER), które pierwotnie zostały opracowane dla zastosowań, odpowiednio, w inżynierii i marketingu. Pokazujemy przykłady, jak każdy moduł BM może być modyfikowany w sposób twórczy, a czasami wręcz nieoczekiwanie odkrywczy, prowadząc tym samym do poprawy funkcjonowania organizacji w niepewnym i zmieniającym się otoczeniu biznesowym. pl
dc.language.iso en pl
dc.publisher Wydawnictwo Studio Emka pl
dc.rights open access pl
dc.subject business model pl
dc.subject creativity pl
dc.subject heuristic methods pl
dc.subject innovation pl
dc.subject SCAMPER
dc.subject TRIZ
dc.subject innowacja
dc.subject metody heurystyczne
dc.subject model biznesowy
dc.title Business models rethought: applying the heuristic methods of Altshuller and Osborn to improve an organization's fitness in a variable environment pl
dc.title.alternative Reinwencja modelu biznesowego: zastosowanie metod heurystycznych Altshullera i Osborna dla poprawy sprawności organizacji
dc.type bookPart pl


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search WSB-NLU Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics

Info