Abstract:
Głównym celem pracy było sprawdzenie czy koncepcja NLP prezentowana przez R. Diltsa może być zastosowana do analizy procesu komunikacyjnego w uczelni wyższej. W pracy przedstawiona została koncepcja lingwistyczna R. Jakobsona jako funkcjonujący współcześnie model komunikacji. Natomiast uzupełnieniem rozważań stała się teoria dezintegracji pozytywnej wybitnego psychologa polskiego K. Dąbrowskiego ukazująca warunki i poziomy owej integracji w obrębie osobowości.
Pierwszy rozdział pracy dotyczy zagadnień szczegółowych związanych z wyjaśnienie czym jest komunikacja, jakie występują składowe części procesu komunikacji interpersonalnej. Nakreślone zostało w ujęciu historycznym rodzaje, formy i funkcje procesu komunikowania. Drugi rozdział dotyczy uwarunkowań komunikacji, które wpływają na jej skuteczność oraz różne zastosowania. W kolejnym rozdziale pracy odniesiono się do charakterystyki tego, czym jest NLP, jakie są początki tegoż kierunku, następnie jego rozwój, możliwości zastosowania oraz rola NLP w procesie komunikowania się. W czwartym rozdziale starano się rozwinąć założenie, iż NLP jest przydatną technologią osiągania sukcesów także w kształceniu na poziomie wyższym. Przedstawiona jest także ocena skuteczności neurolingwistycznego programowania. W ostatnim rozdziale opisano badania na studentach III roku informatyki, dokonano analizy wyników, oraz przedstawiono wnioski końcowe.