Zarządzanie siecią sprzedaży w handlu detalicznym na przykładzie firmy handlowej „SIWULSKI”
Ładowanie...
Data
2009-06-24 11:34:54
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN czasopisma
Tytuł tomu
Wydawca
Abstrakt
Obserwując funkcjonowanie handlu detalicznego można wskazać wyraźnie, że coraz to większą rolę odgrywają w nim sieci handlowe. Mocna konkurencja ze strony zagranicznych sieci handlowych nie pozostaje bez wpływu także na rodzime firmy handlowe. W kilku ostatnich latach można zaobserwować licznie tworzące się sieci, które zrzeszają polskich handlowców. Ich specyfika konkurencyjności opiera się w szerokiej mierze na bliskim kontakcie z klientem oraz dobrej lokalizacji. Tego rodzaju sklepy, w odróżnieniu od zagranicznych hipermarketów położone są często na osiedlach mieszkalnych lub w centrum miasta a więc możliwie jak najbliżej klienta. Firmy tworząc sieci handlowe wybierają głównie typ kontraktowy, opierający się głównie na umowach franczyzowych. Praca ma za cel przedstawić, jak w warunkach konkurencji radzą sobie detaliści, czyli firmy handlowe branży spożywczo-przemysłowej.
Praca składa się z pięciu rozdziałów. W rozdziale pierwszym zdefiniowano pojęcie
handlu detalicznego, jego funkcje, trendy oraz teorie. Pokazano klasyfikację przedsiębiorstw
handlu oraz inne formy sprzedaży detalicznej. Rozdział drugi zawiera opis i zarządzanie procesem sprzedaży. Scharakteryzowane
zostały pojęcie, formy sprzedaży oraz przedstawiono techniki, które wspomagają sprzedaż.
Zaprezentowano problemy jakie wynikają z działalności handlu sieciowego. Szczególnie
zwrócono uwagę na instrumenty handlu detalicznego (tzw. retail-mix), strategię kształtowania
cen czy też na instrumenty promocji. Pokazano zasady zarządzania personelem firmy,
czynności logistyczne i zasadnicze działania logistyki w handlu oraz cele i gospodarkę
zarządzania zapasami.
W trzecim rozdziale ukazano zastosowanie elementów psychologii z punktu widzenia
sprzedawców, klientów oraz reklamy. Zaprezentowano psychologiczną typologię klientów,
programy lojalnościowe, które służą utrzymaniu ścisłych relacji z klientami.
W rozdziale czwartym poddano szczegółowej analizie Firmę Handlową „Siwulski” jej
historię powstania, zasady funkcjonowania. Przedstawiono strukturę organizacyjną firmy
wraz z zatrudnieniem. Dokonano także analizy otoczenia konkurencyjnego. Szczególną
uwagę poświęcono analizie strategicznej firmy, posługując się metodą SWOT, gdyż jest to
istotny element w funkcjonowaniu firmy. Opisano misję, strategię firmy oraz uwagę
poświęcono głównym celom i atutom firmy. Rozdział piąty został poddany ocenie funkcjonowania sieci w Firmie Handlowej
„Siwulski”. Przedstawiono kierunki doskonalenia w zakresie marketingu, logistyki, polityki
personalnej firmy oraz gospodarki zapasami. Wykorzystano metodę Pięciu Sił Portera do
przeanalizowania środowiska konkurencyjnego firmy, a na koniec wyciągnięto odpowiednie
wnioski.
Opis
Słowa kluczowe
sprzedaż, handel detaliczny, zarządzanie sprzedażą, sieci handlowe