Budowanie stabilnej pozycji na rynku poprzez ciągłe doskonalenie jakości usług medycznych na przykładzie Szpitala Specjalistycznego im. J. Śniadeckiego w Nowym Sączu
Ładowanie...
Data
2014-08-11 14:02:27
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN czasopisma
Tytuł tomu
Wydawca
Abstrakt
Poprawa jakości zapewnia sprawne i skuteczne funkcjonowanie systemu ochrony zdrowia, prowadzi do zadowolenia pacjentów z otrzymanych usług, satysfakcji pracowników z wykonywanej pracy, ograniczenia kosztów prowadzonej działalności, lepszego i bardziej skutecznego wykorzystania posiadanych zasobów. Wysoka jakość wpływa na skuteczną opiekę zdrowotną, która jest zgodna z wymaganiami społecznymi. W przypadku służby zdrowia, gdzie najważniejszym priorytetem jest zdrowie i życie pacjenta, nie można pozwolić na pogorszenie jakości świadczonych usług. Wysoka jakość powinna być obowiązkową cechą usług zdrowotnych.
Głównym celem napisania niniejszej pracy jest opis wpływu polityki jakości usług na rozwój i osiąganie przewagi konkurencyjnej na przykładzie Szpitala Specjalistycznego im. J. Śniadeckiego w Nowym Sączu.
Do badań zastosowano głównie analizę wewnętrznych materiałów analitycznych szpitala rozszerzoną o rozmowę z pracownikami jednostki.
Niniejsza praca ukazuje zarówno pozytywne, jak i negatywne strony szpitala w Nowym Sączu. Badania poziomu jakości usług prowadzone na przestrzeni trzech lat doskonale pokazują, czy szpital udoskonala swoje usługi oraz czy pacjenci odczuwają ewentualne zmiany. Analizując zdobyty materiał badawczy dochodzimy do wniosku, że strategia jakości usług w szpitalu w Nowym Sączu jest bardzo precyzyjnie sformułowana i sprawnie realizowana. Istnieją jednak pewne aspekty wymagające poprawy. Rozszerzenia wymagają działania związane z przekonaniem pracowników o znaczeniu jakości, ich odpowiedzialności za stałe podnoszenie jakości usług. Jest to istotny czynnik w kształtowaniu wysokiej jakości usług medycznych.
Improving the quality ensures the smooth and effective functioning of the health system, leads to satisfaction of patient received services, employees satisfaction with their work, reduce the cost of the business, better and more efficient use of resources. High quality influences effective health care that is consistent with social requirements. In the case of health care, where the top priority is the health and life of the patient, you can not afford to deterioration in the quality of services provided. High quality should be a mandatory feature of health services. The main purpose of writing this paper is to describe the impact of quality services policies on the competitive advantage on the example of Specialist Hospital J. Śniadecki in Nowy Sącz. The study used mainly analysis of internal analytical materials extended to speak with the staff of the hospital. This case presents both positive and negative sides of hospital in Nowy Sącz. Research the quality of services conducted over three years perfectly show whether a hospital improves their services, and whether patients experience any changes. Analyzing the captured researched material, we conclude that the strategy of quality of service at a hospital in Nowy Sacz is very precisely formulated and efficiently implemented. However, there are some aspects that need improvement. Activities related to the conviction of employees of the importance of quality, their responsibility for the continuous improvement of quality of service require extension. This is an important factor in the development of high quality medical services.
Improving the quality ensures the smooth and effective functioning of the health system, leads to satisfaction of patient received services, employees satisfaction with their work, reduce the cost of the business, better and more efficient use of resources. High quality influences effective health care that is consistent with social requirements. In the case of health care, where the top priority is the health and life of the patient, you can not afford to deterioration in the quality of services provided. High quality should be a mandatory feature of health services. The main purpose of writing this paper is to describe the impact of quality services policies on the competitive advantage on the example of Specialist Hospital J. Śniadecki in Nowy Sącz. The study used mainly analysis of internal analytical materials extended to speak with the staff of the hospital. This case presents both positive and negative sides of hospital in Nowy Sącz. Research the quality of services conducted over three years perfectly show whether a hospital improves their services, and whether patients experience any changes. Analyzing the captured researched material, we conclude that the strategy of quality of service at a hospital in Nowy Sacz is very precisely formulated and efficiently implemented. However, there are some aspects that need improvement. Activities related to the conviction of employees of the importance of quality, their responsibility for the continuous improvement of quality of service require extension. This is an important factor in the development of high quality medical services.
Opis
Słowa kluczowe
polityka jakości, kryteria jakości, pomiar jakości, opieka medyczna, usługa zdrowotna, quality policy, quality criteria, quality measurement, medical care, health service