W pracy omówiono różne zachowania i postawy konsumentów oraz istotę etnocentryzmu konsumenckiego. Przedstawiono metodologię badawczą tego zjawiska z uwzględnieniem CETSCALE. Szczególną uwagę poświęcono badaniom (ankieta oraz wywiad bezpośredni) przeprowadzonym w Zawadzie - dzielnicy Nowego Sącza - na próbie 150 respondentów. W oparciu o przeprowadzone analizy można wywnioskować, ze mieszkańcy Zawady, generalnie wykazują postawy etnocentryczne w swoich wyborach rynkowych. Widoczny jest również wpływ cech demograficznych na poziom etnocentryzmu konsumenckiego badanej grupy.
This work discusses different consumer behaviors and attitudes also the nature of consumer ethnocentrism. The research methodology of this phenomenon with inclusion of CETSCALE has been presented. A particular attention is paid to empirical research (polls and individual interviews) conducted in Zawada – district of Nowy Sącz – on the sample of 150 respondents. In general, based on the carried out analyses, it can be concluded, that residents of Zawada in their market choices have ethnocentrism attitudes. There has also been a clear effect of demographic characteristics on the level of consumer ethnocentrism of the group surveyed.