Różnice w sposobach motywacji szeregowego pracownika w firmach polskiej i norweskiej

Ładowanie...
Miniatura

Data

2009-06-24 23:02:33

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

W pracy starano się sprawdzić i ukazać ewentualne różnice występujące w sposobie motywowania pracowników dwóch firm. Jedną z nich jest lokalna hurtownia spożywcza BAĆ-POL Tarnów zajmująca się dystrybucją artykułów spożywczych. Zatrudnia ona 30 pracowników i jest filią BAĆ-POL-u, który ma swoją siedzibę w Rzeszowie. Jest organizacją zarządzaną, można powiedzieć, w klasyczny sposób, jak wiele innych polskich firm. W jej systemie motywacyjnym nacisk jest kładziony jedynie na pieniężne środki motywacji, a i one nie są zbyt rozbudowane. Drugim badanym przedsiębiorstwem jest Oddział D&F GROUP w Stura w Norwegii. Jest to również filia większej organizacji o nazwie D&F GROUP, której siedziba znajduje się w Bergen w Norwegii. W oddziale Sture zatrudnionych jest około 30 pracowników. D&F GROUP zajmuje się utrzymaniem sprawności technicznej terminalu gazowego, (w tym: izolacji termicznej i powłoki antykorozyjnej) należącego do STATOIL- HYDRO. Posiada bardzo rozbudowany system motywacji i zarządzania. Stosowane są w niej różne płacowe i pozapłacowe formy motywacji, a stosunek pracodawca-pracownik cechuje się dużą dozą zaufania i wyrozumiałości. W poniższej pracy starano się porównać style kierowania stosowane w obu firmach i sprawdzić, czy stosowanie pozapłacowych środków motywacji jest związane z wielkością PKB. Zbadano również wpływ różnych form wynagrodzenia na motywację i lojalność pracowników. Wnioski dotyczące ewentualnych różnic w systemach motywacyjnych D&F GROUP i BAĆ-POL-u zostały wyciągnięte na podstawie ankiet przeprowadzonych wśród pracowników wyżej wymienionych organizacji. Część teoretyczna pracy zawiera w rozdziale pierwszym omówienie pojęcia motywacji oraz przegląd teorii motywacji na gruncie pracowniczym. Drugi rozdział dotyczy zarządzania zasobami ludzkimi. Zaprezentowane w nim zostały podstawowe modele motywacji w zarządzaniu. Rozdział trzeci poświęcono charakterystyce szczegółowej płacowych i pozapłacowych form motywacji pracowników. Czwarty rozdział stanowi empiryczną część pracy, zawiera zarys sytuacji społeczno-gospodarczej Polski i Norwegii, prezentację zastosowanych ankiet oraz wnioski wynikające z przeprowadzonego badania ankietowego.

Opis

Słowa kluczowe

motywowanie pracowników, zarządzanie przez motywację, system motywacyjny organizacji

Cytowanie