Perswazja i manipulacja w reklamie. Strategie perswazyjne w reklamie samochodów
Ładowanie...
Data
2014-07-29 16:17:30
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN czasopisma
Tytuł tomu
Wydawca
Abstrakt
Celem załączonej pracy jest przedstawienie pojęć dotyczących reklamy oraz manipulacji i perswazji w niej zawartej. Pierwszy rozdział zawiera teorię dotyczącą reklamy, historie jej powstawania oraz wybrane zagadnienia teoretyczne. Opisane zostały również wybrane techniki manipulacji i perswazji w komunikacji oraz w reklamie. Drugi rozdział zawiera badanie dotyczące reklamy samochodów oraz wojen marketingowych pomiędzy wybranymi koncernami. Podjęty został problem badawczy dotyczący perswazji w reklamach samochodów oraz postawione zostały trzy hipotezy: Pierwsza dotyczy emocjonalizacji odbioru reklamy, jako silnie perswazyjnego mechanizmu. Druga dotyczy sloganu jako ważnego nośnika reklamy. Ostatnia hipoteza odnosi się do emocji wywoływanych przez reklamę. Wykorzystane zostały do tego celu dwie metody badań nauk społecznych tj. metoda obserwacyjna oraz metoda opisowa. W zakończeniu opisane zostały wnioski końcowe dotyczące występowania perswazji w reklamach samochodów. Po przeprowadzonych badaniach można wnioskować, że w każdej reklamie samochodu występuje funkcja perswazyjna. W niektórych reklamach jest ona widoczna w większym stopniu, w innych w mniejszym, zawsze jednak polega na namówieniu potencjalnego klienta na zakup konkretnego samochodu.
The aim of this work is to provide concepts for advertising as well as manipulation and persuasion in it. The first chapter contains theory concerning advertising, its history, and selected theoretical notions. Selected techniques of manipulation and persuasion in communication and advertisements were described. The second chapter contains studies on car advertising and marketing wars between selected corporations. The research problem concerning persuasion in car advertisements were taken up and three hypotheses were proposed: the first of them relates to making response to advertisements more emotional which is a strong persuasive mechanism. The second hypothesis concerns a slogan as an important medium used for advertising. The last hypothesis relates to emotions induced by advertisements. Two methods of social sciences studies were used here i.e. observation method and descriptive method. In conclusion final conclusions showing the occurrence of persuasion in advertising were described. In the light of the studies carried out it is possible to conclude that persuasive function occurs in each car advertisement. In some advertisements it is more striking, in other it is more subtle but in all cases its aim is to convince a potential buyer to buy a particular car.
The aim of this work is to provide concepts for advertising as well as manipulation and persuasion in it. The first chapter contains theory concerning advertising, its history, and selected theoretical notions. Selected techniques of manipulation and persuasion in communication and advertisements were described. The second chapter contains studies on car advertising and marketing wars between selected corporations. The research problem concerning persuasion in car advertisements were taken up and three hypotheses were proposed: the first of them relates to making response to advertisements more emotional which is a strong persuasive mechanism. The second hypothesis concerns a slogan as an important medium used for advertising. The last hypothesis relates to emotions induced by advertisements. Two methods of social sciences studies were used here i.e. observation method and descriptive method. In conclusion final conclusions showing the occurrence of persuasion in advertising were described. In the light of the studies carried out it is possible to conclude that persuasive function occurs in each car advertisement. In some advertisements it is more striking, in other it is more subtle but in all cases its aim is to convince a potential buyer to buy a particular car.
Opis
Słowa kluczowe
perswazja, manipulacja, reklama samochodów, persuasion, manipulation, car advertising, reklama, advertisements, wojny marketingowe, marketing wars