Niniejsza praca stawia sobie za cel opisanie teoretycznych podstaw fotografii i reklamy, a także zawiera analizę fotografii ze względu na semantykę użytych w niej znaków niewerbalnych ze szczególnym uwzględnieniem fotografii portretowej. Badanie zostało zaprojektowane jako ankieta internetowa, została rozpowszechniona przez popularny serwis społecznościowy, jak również zostały poddane analizie dwie fotografie portretowe. Podstawą reklamy obok słowa jest komunikacja ikoniczna, dlatego fotografia reklamowa składa się z wielu niewerbalnych znaków, do których zaliczamy: linie, barwę, kolor, światłocień, kompozycję, kadr, ruch. Głównym znakiem niewerbalnym, który kreuje odbiór fotografii jest światło. Fotografia, w której zostały użyte w sposób świadomy, niewerbalne znaki, a także powstała w poprawny sposób techniczny, jest fotografią komercyjną. Respondenci ankiety są świadomi w jaki sposób wpływa fotografia portretowa na reklamowany produkt, 77% badanych stwierdziło, że ten zabieg zwiększa atrakcyjność reklamowanego produktu, natomiast głównym zadaniem wizerunku w reklamie jest przyciągnięcie uwagi – uznało tak 29% badanych, innymi aspektami były: odwrócenie wzroku od niedoskonałości produktu, oddziaływanie na emocje klienta, urealistycznienie reklamy, oddziaływanie na wyobraźnię odbiorcy.
The main objective of this master thesis is to describe theoretical foundations of photography and advertising, and it includes an analysis of photography in view of the meaning used in it non-verbal signs with special consideration given to portrait photography. The analysis was created as a web questionnaire which was published in popular social networking site. Two portraits has been analysed in this survey. The foundation of the advertising is iconic communication, so advertising photography consists from many non-verbal signs, which includes: lines, tones, colours, chiaroscuros, composition, frame and move. The main non-verbal sign, which creates a reception of photography is light. Photography where non-verbal signs were used in conscious way, and it has been created in correct technical way, it is called commercial photography. Recipients of the survey are aware of how portrait photography affect for advertised product, 77 % of respondents stated that, using portrait photography makes the object more attractive. However the main task of image in advertising is attracting of attention – 29% of respondents stated the same. Other aspects were: reversal the vision of defects, impact on client’s emotion, making advertising real, impact on customer’s imagination.