Abstract:
Celem pracy jest kompleksowe przedstawienie złożonej problematyki związanej z konsumentem oraz zrozumienie i wyjaśnienie ich zachowania na rynku. Próbę wyjaśnienia owych zachowań podjęto na przykładzie konsumentów rynku Dąbrowy Tarnowskiej. Praca składa się z czterech rozdziałów. Rozdział pierwszy poświęcony został omówieniu zagadnień ogólnych. Wyjaśnia on podstawowe pojęcia i istotę zachowań konsumenckich. Omówione zostały również kwestie związane z racjonalnością postępowania w ogóle, a w szczególności z racjonalnością i irracjonalnością zachowań konsumenckich. Ponadto zaprezentowano w tym rozdziale istotę i charakterystykę poszczególnych typów modeli zachowań konsumentów. Jak również główny element zachowań konsumenta, czyli proces podejmowania decyzji oraz kolejne stadium procesu decyzyjnego, którym są odczucia po zakupowe i związane z nimi różne formy zachowania konsumentów. Drugi rozdział poświęcony został czynnikom kształtującym zachowanie konsumentów na rynku, a w szczególności czynnikom demograficzno – ekonomicznym, społeczno – kulturowy oraz psychologicznym. Natomiast trzeci rozdział prezentuje metodykę badań. Przedstawia cel badań i hipotezy badawcze oraz zakres, metodę, narzędzie i technikę przeprowadzonych badań. Rozdział czwarty zawiera rozważania na temat kształtowania zachowań konsumentów jako przedmiotu badań. Przedstawia charakterystykę respondentów, ocenę produktów i rynku firm przez konsumentów oraz czynniki decydujące o zakupie produktu.