Praca przedstawia zagadnienia teoretyczne związane z diagnozowaniem kultury organizacyjnej w przedsiębiorstwie. W części empirycznej dokonano diagnozy kultury organizacyjnej w przedsiębiorstwie "BMS-Service”. Zwrócono uwagę na różnice w postrzeganiu tego zjawiska przez kadrę zarządzającą oraz pracowników niższego szczebla. Aby osiągnąć zamierzone cele posłużono się następującą metodą naukową. W części teoretycznej wykorzystano przegląd literatury przedmiotu, zarówno w języku polskim, jak i angielskim i rosyjskim. W części empirycznej, oprócz obserwacji, wsparto się wywiadem pogłębionym oraz ankietą przeprowadzoną wśród pracowników badanego przedsiębiorstwa. Przeprowadzone analizy wskazały na różnice pomiędzy dwoma grupami pracowników (menedżerowie oraz pracownicy szeregowi) w postrzeganiu kultury organizacyjnej oraz pomogły w określeniu najbardziej prawdopodobnego scenariusza rozwoju kultury organizacyjnej w badanej firmie.
The thesis presents the theoretical issues related to the diagnosis of organizational culture in the company. In the empirical part made diagnosis of organizational culture in the company, "BMS-Service". Attention is paid to the differences in the perception of the phenomenon by management and lower-level employees. In order to achieve these goals was used following the scientific method. In the theoretical part was used in a review of the literature, Polish languages as well as English and Russian. In the empirical part, in addition to observation, were supported by the in-depth interview and survey conducted among employees of the enterprise concerned. The analyzes indicated differences between the two groups of employees (managers and employees of a number) in the perception of organizational culture and helped to identify the most likely scenario in the studied of organizational culture company.