Kreowanie wizerunku Ukrainy w prasie polskiej w okresie Pomarańczowej Rewolucji

Brak miniatury

Data

2008

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

Celem pracy jest zwrócenie uwagi na fakt, iż „pomarańczowa rewolucja” stała się istotnym punktem zwrotnym na drodze stosunków polsko-ukraińskich. Głównym przesłaniem wydarzeń na Ukrainie było ukazanie społeczności ukraińskiej w jak najlepszym świetle oraz całego kraju jako wolnego, suwerennego państwa z demokratycznymi zasadami i prawami. Przeprowadzona w pracy analiza oparta jest na artykułach prasowych „Gazety Wyborczej” dotyczących stosunków polsko-ukraińskich w okresie „pomarańczowej rewolucji”. W ostatnich latach GW stała się najbardziej opiniotwórczą gazetą w Polsce tak, więc wszelkie analizy oraz informacje w niniejszej pracy opierają się na artykułach korespondentów Gazety. Celem badania było odpowiedzenie na pytanie, w jakim stopniu relacje pomiędzy Polakami i Ukraińcami zmieniły się wraz ze zmianą władzy na Ukrainie. Podczas analizy GW skupiono uwagę na artykułach trzech podstawowych korespondentach z działu „Świat”. Są nimi: Tomasz Bielecki, Wacław Radziwinowicz i Marcin Wojciechowski. Opinie oraz wnioski wysuwane przez autorów były istotnym elementem na drodze porównawczej stosunków polsko-ukraińskich podczas „pomarańczowej rewolucji”. Wizerunek Ukraińca przedstawiany w prasie polskiej przechodził swoją największą oraz najistotniejszą przemianę w okresie „pomarańczowej rewolucji” tak, więc głównym źródłem informacji były artykuły wychodzące przez cały okres walki „pomarańczowych” oraz bezpośrednio po uzyskaniu władzy przez Wiktora Juszczenkę.

Opis

Słowa kluczowe

stosunki międzynarodowe, Polska, Ukraina, wizerunek państwa

Cytowanie