Proces przygotowania do wdrożenia systemu zarządzania jakością w jednostkach służby zdrowia na przykładzie Prywatnej Przychodni Stomatologiczno – Ortodontycznej „ORTODENT”

Ładowanie...
Miniatura

Data

2009-07-09 22:38:22

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

Jakość ma ogromne znaczenie we współczesnym świecie. Jest podstawą przetrwania na rynku każdej organizacji niezależnie od rodzaju działalności jaką prowadzi. Znaczenie jakości w obszarze usług zdrowotnych jest szczególne, ponieważ od niej zależy zdrowie, a często również życie człowieka. Wysoką jakością usług zdrowotnych zainteresowany jest nie tylko pacjent, ale również Narodowy Fundusz Zdrowia, który jest płatnikiem oraz wiele innych podmiotów związanych z ochroną zdrowia. Wraz z wejściem Polski do Unii Europejskiej oraz otwarciem rynków globalnych, wzrosło zapotrzebowanie na wdrażanie systemów zarządzania jakością opartych na normach ISO, które są gwarancja wysokiej jakości. Celem pracy jest przedstawienie znaczenia jakości oraz zarządzania przez jakość w usługach zdrowotnych oraz przygotowanie prywatnej Przychodni Stomatologiczno–Ortodontycznej „Ortodent” do wdrożenia systemu zarządzania jakością zgodnego z wymaganiami normy PN – EN ISO 900 1:2008. Wprowadzenie systemu przyczyni się do poprawy jakości, zwiększenia konkurencyjności oraz wiarygodności organizacji. Pierwszy rozdział stanowi wprowadzenie do problematyki zdrowia oraz usług zdrowotnych. Zostały w nim scharakteryzowane usługi zdrowotne oraz podmioty odpowiedzialne za świadczenie tych usług. Przedstawione zostały źródła finansowania jednostek służby zdrowia oraz odpowiedzialność za zdrowie obywateli jaką ponosi państwo. Drugi rozdział dotyczy jakości, systemów zarządzania jakością oraz technik i narzędzi pomocnych w doskonaleniu jakości. Zawiera on zarys historyczny podejścia do jakości, znaczenie jakości w usługach zdrowotnych, wybitne osobowości związane z jakością oraz zarządzaniem przez jakość. W rozdziale tym zwrócono również uwagę na rolę jaką odgrywa pacjent oraz pracownicy w zarządzaniu przez jakość. Przedstawione zostały systemy zarządzania jakością do których nalezą akredytacja, norma ISO, Total Quality Managment. Aby skutecznie wdrażać i doskonalić system zarządzania jakością konieczne jest poznanie przydatnych metod oraz narzędzi do których należą: benchmarking, Just in Time, reengineering, outsourcing, Six Sigma, diagram Ishikawy, diagram Pareto czy siedem nowych narzędzi zarządzania jakością oraz audyt jako narzędzie doskonalenia i oceny wprowadzonego systemu. Celem trzeciego rozdziału jest prezentacja Prywatnej Przychodni Stomatologiczno – Ortodontycznej „Ortodent”. Przedstawiony jest rodzaj prowadzonej działalności, źródła finansowania, udział w rynku świadczonych usług stomatologicznych i ortodontycznych, zasięg terytorialny oraz pozycja konkurencyjna. Zawiera on również analizę SWOT, która pozwala na zdiagnozowanie pozycji organizacji w stale zmieniającym się otoczeniu. Rozdział czwarty przedstawia autorski projekt procesu przygotowania organizacji do wdrażania systemu zarządzania jakością. Rozdział ten przygotowany został na podstawie literatury przedmiotu oraz oceny sytuacji organizacji.

Opis

Słowa kluczowe

zarządzanie jakością, normy ISO, rynek usług zdrowotnych

Cytowanie