The influence of globalization in telecommunication companies has greatly increased
the level of competition in the industry and they are forced to be competitive to
survive. Different types of strategies are put in place in order to be profitable and
competitive. All these strategies are directed to attract, retain and maintain customers
for continuous profitability. However, majority of them hardly measure the impact of
their strategic innovation on their customers. The paper seeks to explore the influence
of competitive strategies embarked upon by selected telecommunication companies
in Nigeria on their performance. The paper also examines how competitive strategies
could be implemented for improved customer satisfaction, retention and loyalty.
Three null hypotheses were postulated to test the relationship between lower prices
and customer satisfaction, uninterrupted trunk services and customer loyalty, and
customer complaint handling and retention. Only customers using telephone service
were selected as respondents from Lagos State. The state was stratified in to 20 local
government council area and questionnaires were distributed to 125 respondents in
each of them. The completion rate of the questionnaire in each of them is between
103 and 110. Survey research design was adopted to carry out the study. A structured
questionnaire was designed and validated through the construct validity and tested
for confirmation using the KMO measure of sampling adequacy. It was also made
reliable using Cronbach’s Alpha test. From the study, findings revealed relationship
between competitive strategies and customer satisfaction, retention and loyalty.
The findings revealed that there is a relationship between competitive strategies, its
constituents and performance of telecommunication companies. It is recommended
that universal mobile telecommunication services (UMTS) operators should adopt
the culture of competitive strategies since it can impact on their performance for
achieving competitive advantage.
Wpływ globalizacji na firmy telekomunikacyjne znacząco zwiększył poziom konkurencji
w branży, ponieważ firmy te, aby przeżyć, zmuszone są ze sobą konkurować.
Aby zapewnić sobie rentowność i konkurencyjność firmy te stosują rozmaite strategie.
Wszystkie te strategie skierowane są na przyciągnięcie i utrzymanie klientów w
celu zapewnienia ciągłej rentowności. Jednakże większość z nich nie mierzy wpływu
strategicznych innowacji na klientów. Nasza praca próbuje zbadać wpływ strategii
konkurowania, stosowanych przez wybrane firmy telekomunikacyjne z Nigerii, na ich
efektywność. Artykuł ten bada również, w jaki sposób strategie konkurowania można
by wdrożyć w celu podniesienia satysfakcji klienta, oraz utrzymania go i zapewnienia
jego lojalności. Przyjęto trzy hipotezy mające sprawdzić relacje między niższymi
cenami i satysfakcją klienta, nieprzerwanymi usługami a lojalnością klienta, oraz rozpatrywaniem
skarg klienta a utrzymaniem klienta. Tylko klienci korzystający z usług
telefonicznych ze Stanu Lagos zostali wybrani jako respondenci. Stan podzielono na
20 administracyjnych okręgów, kwestionariusze rozdano 125 respondentom w każdym
obszarze. Stopa zwrotu wyniosła od 103 do 110 kwestionariuszy w każdym okręgu.
Następnie przeprowadzono badanie. Zaprojektowano i przyjęto kwestionariusz
ustrukturyzowany, dokonując walidacji przy zastosowaniu miary adekwatności próbki
KMO. Zweryfikowano także rzetelność kwestionariusza stosując test alfa Cronbacha.
Wyniki badań pokazały relacje między strategiami konkurowania a satysfakcją
klienta, utrzymaniem i lojalnością. Badania ujawniły, że istnieje związek między strategiami
konkurowania, ich składnikami, a efektywnością firm telekomunikacyjnych.
Zaleca się, aby operatorzy usług UMTS zastosowali strategie konkurowania, ponieważ
mogą one wpływać na ich efektywność w osiąganiu przewagi konkurencyjnej.