Companies today face volatile environments, short product life cycles, and changing
customer requirements, which is especially the case in high-technology fields. In
such environments, concentrating only on technological and product innovations is
not sufficient to gain competitive advantages. Instead, companies need innovative
business models in order to stand out from their competitors. To successfully
change business models, companies require appropriate competencies. Thus, the
objective of this research is to identify how companies can prepare their business
model(s) to counteract environmental changes flexibly. With the aid of the chosen
exploratory, qualitative research design, we investigate companies operating in high-
technology branches. In total, 20 companies participated in our study. The interviews
were conducted with CEOs, vice-presidents, product managers or other managers
responsible for business model developments. The research revealed that companies
can prepare the business model and its elements ex ante through developing
capabilities in order to raise the flexibility of the business model. These capabilities
have to be developed with regard to several internal and external issues driving these
changes.
Firmy stoją dziś w obliczu niestabilnych okoliczności, krótkich cyklów życia produktów
oraz zmieniających się oczekiwań klientów, w szczególności w obszarze zaawansowanej technologii. W takich warunkach, koncentrowanie się wyłącznie na innowacjach
technologicznych i innowacjach produktu nie zapewni uzyskania przewagi konkurencyjnej. Dzisiaj firmy potrzebują innowacyjnych modeli biznesowych, aby wyróżniać się
od swoich konkurentów. Aby skutecznie zmienić modele biznesowe, firmy potrzebują
odpowiednich kompetencji. Tak więc celem tego badania jest określenie, w jaki sposób firmy mogą przygotować model/e biznesowy/e by elastycznie reagować na zmiany środowiska, w którym działają. Z pomocą wybranego projektu badawczo-jakościowego, badamy firm działające w branży zaawansowanych technologii. W sumie 20 firm wzięło udział w naszym badaniu. Wywiady zostały przeprowadzone z prezesami, wiceprezesami, menedżerami produktu lub innymi pracownikami na szczeblu kierowniczym, odpowiedzialnymi za rozwój modelu biznesowego. Badania wykazały, że
firmy mogą przygotować model biznesowy i jego elementy ex ante (na etapie planowania), rozwijając swoje możliwości w celu zwiększenia elastyczności modelu biznesowego. Możliwości te muszą zostać opracowane w odniesieniu do wielu wewnętrznych i zewnętrznych czynników powodujących te zmiany.