Głównym celem pracy było określenie wpływu etyki biznesu na budowanie przewagi konkurencyjnej w branży bankowej na przykładzie banku PKO BP S.A. Szczególnie zwrócono uwagę na zbadanie skali wpływu etyki biznesu na budowanie przewagi konkurencyjnej podmiotów gospodarczych na przykładzie branży bankowej. W odniesieniu do celu sformułowano główny problem badawczy w brzmieniu: w jaki sposób etyka biznesu oddziałuje na poziom przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw branży bankowej? Cel osiągnięto wykorzystując dwie metody badawcze. Pierwsza z nich to krytyczna analiza literatury przedmiotu. Druga to sondaż diagnostyczny, w którym techniką badawczą była ankieta zaś narzędziem badawczym kwestionariusz ankietowy. Praca składa się z sześciu części – wstępu, trzech rozdziałów teoretycznych, rozdziału badawczego oraz zakończenia.
The aim of this thesis was to determine the impact of business ethics on building the competitive edge of companies in the banking industry on the example of PKO BP S.A. In particular, the reader’s attention was drawn to investigate the scale of the impact of business ethics on building the competitive edge of businesses on the example of the banking industry. With this aim in view, the primary research problem was formulated as follows: how does business ethics affect the level of the competitive advantage of companies in the banking industry? This objective was achieved using two research methods. The first is the critical analysis of bibliography. The other one is a diagnostic survey, in which a survey was chosen as the main research technique with a questionnaire as a research tool. The work consists of six parts - the introduction, three theoretical chapters, a research chapter, and conclusion.