Należyte wydatkowanie środków publicznych w kontekście systemu prawnego zamówień publicznych w Polsce

Ładowanie...
Miniatura

Data

2015-07-24 12:41:48

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

Praca jest próbą przedstawienia problematyki związanej z odformalizowaniem pewnego zakresu procedur związanych z finansowaniem w sektorze administracji państwowej. Poprzez danie tak zwanej „wolnej ręki” jednostkom w tworzeniu własnych wewnętrznych regulacji. Odformalizowane normy są wynikiem doświadczeń rozwojowych innych państw europejskich i ich systemów funkcjonowania. W przypadku Polski nie zostały one stworzone i wplecione w system finansów publicznych natychmiastowo, lecz jest to proces, który trwa do dnia dzisiejszego i będzie trwał nadal. System zamówień publicznych rozwija się wraz z państwem, jego potrzebami i systemem. Polski system prawny dotyczący sektora zamówień publicznych zaczynał od twardych, stricte nakazowych regulacji, przeszedł przez okres dysfunkcjonalności, a obecnie opiera się na rozwiniętej demokracji, która przyniosła rozluźnienie i zaufanie w aspekcie tworzenia własnych regulacji dotyczących wydatkowania środków publicznych. Zamówienia publiczne od samego początku istnienia miały charakter rozwojowy. Były dostosowane do potrzeb, charakteru i poziomu rozwoju systemu politycznego. Należy również zwrócić uwagę na fakt, iż im bardziej państwo polskie zbliżało się do nowoczesnej demokracji, tym bardziej system zamówień regulowany przepisami stawał się otwarty na nowe źródła realizacji przedmiotu zamówienia i współpracy. Poszukiwanie i wykorzystanie właściwych regulacji to maksymalizacja efektów w kwestii funkcjonowania jednostki budżetowej i przede wszystkim celowe oraz oszczędne dysponowanie budżetem społeczeństwa. Praca ma na celu pokazanie, jak należycie planować i wydatkować publiczne pieniądze. Zostały omówione zasady tworzenia właściwych wewnętrznych procedur zamówień publicznych w oparciu o inne regulacje, a także o istniejące opinie i doświadczenia.
The thesis is an attempt to present issues related to the de-formalisation of a range of procedures relating to the financing of public-sector administration. By giving a so-called "free hand" to public entities in creating their own internal regulations. De-formalised standards are the result of development experience of other European countries and their systems of functioning. In the case of Poland, they have not been created and woven into the public finance system immediately; it is a process which goes on up to this day and will continue in future. The public procurement system is developing along with the country, its needs and the system. The Polish legal system for public procurement sector started from hard, strictly prescriptive regulations, went through a period of dysfunction, and is currently based on a developed democracy, which brought relaxation and confidence to public institutions in creating their own regulations on public spending. Public procurement from the very beginning was of a pro-development nature. It was tailored to the needs, the nature and the level of development of the political system. It should also be noted that the more the Polish state approached modern democracy, the more the procurement system became open to new forms of execution of contracts and cooperation. Exploration and use of proper regulations leads to maximizing the effects in terms of the functioning of public administration and, above all, expedient and economical use of the public budget. The thesis aims at showing how to properly plan and spend public funds. Principles of creating efficient internal procedures for public procurement contracts on the basis of other regulations, opinions and experience have been discussed.

Opis

Słowa kluczowe

prawo, zamówienie publiczne, finanse publiczne, administracja publiczna, dobre praktyki, law, public procurement, public finance, public administration, best practices, Polska, Poland

Cytowanie