Tradycyjny rynek detaliczny i jego pozycja na tle ekspansji dużych zagranicznych sieci handlowych w Polsce

Ładowanie...
Miniatura

Data

2015-03-16 19:04:31

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

Niniejsza praca prezentuje problemy i trudności z jakimi stykają się drobni kupcy i przedsiębiorcy prowadzący własne sklepy na przestrzeni ostatnich dwudziestu pięciu lat. Zasadniczym problemem podjętym w pracy jest wykazanie, czy w czasach bardzo silnej ekspansji zagranicznych sieci handlowych, właściciele małych sklepów tradycyjnych mogą skutecznie z nimi konkurować. W pracy przedstawiono strategie oraz narzędzia, jakimi posługują się sklepy tradycyjne, dzięki którym efektywnie potrafią rywalizować ze sklepami wielkoformatowymi. W oparciu o literaturę fachową przedstawiono skuteczne i sprawdzone metody walki z silniejszą i większą konkurencją. Wykazano, iż najlepszą metodą na sprawne i efektywne prowadzenie własnego biznesu jest wspólne działanie na rynku lokalnym wraz z innymi podmiotami poprzez przyłączenie się do istniejącej już sieci sklepów. Wykazano, iż mimo dużej przewagi konkurencyjnej ze strony dużych sieci handlowych, sklepy rynku tradycyjnego zrzeszone w mniejszej bądź większej sieci potrafią skutecznie z nimi rywalizować. Wyniki badań potwierdzają, że szansą na przetrwanie dla polskiego handlu tradycyjnego jest wstąpienie do dużej grupy zakupowej, dzięki której mogą liczyć na lepsze warunki zakupowe oraz dostęp do branżowego know-how.
This paper presents the problems and difficulties faced by small traders and entrepreneurs running their own shops in the last twenty five years. The main problem mentioned in this paper is demonstration whether in times of very strong expansion of foreign retail chains, traditional owners of small shops can effectively compete with large-format stores. Based on technical literature, the effective and proven methods to fight with a stronger and bigger competition have been presented. It has been shown that the best way for a smooth and efficient running own business is a common effect on the local market, together with other entities by joining an existing network of stores. It has been shown that in spite of a large competition from the large chain stores, shops affiliated to the traditional market in the smaller or larger networks can successfully compete with them. The results confirm that the chance of survival of the Polish traditional trade is to join the large purchasing group, thanks to which they can expect a better shopping conditions and access to know-how industry.

Opis

Słowa kluczowe

kupiec, przedsiębiorca, sieć handlowa, sklep tradycyjny, sklep wielkoformatowy, konkurencja, biznes, grupa zakupowa, merchant, trader, retailer, shop traditional large format store, competition, business, group purchasing, branża, industry

Cytowanie