Zarządzanie wiedzą jest jednym z prężnie rozwijającym się obszarów badawczych a zarządzanie wiedzą międzykulturową, czyli wiedzą na temat różnic kulturowych, które stanowi doskonałe narzędzie usprawniające procesy funkcjonowania przedsiębiorstw w coraz bardziej zróżnicowanym kulturowo otoczeniu. Rozwój wielokulturowości ma duży wpływ na kulturę organizacyjną, coraz częściej uznawana jako czynnik sukcesu, kształtuje tożsamość i wizerunek, tworzy symbolikę organizacji , wpływa na kształtowanie relacji wewnętrznych organizacji, wpływa na historię zarządzania strategicznego oraz styl zarządzania. Najbardziej efektywne przedsiębiorstwa cechują się silną kulturą organizacyjną. Wielokulturowość może stać się czynnikiem stanowiącym o konkurencyjności przedsiębiorstwa. Celem pracy jest przeprowadzenie badań w celu identyfikacji zróżnicowania kulturowego w badanych przedsiębiorstwach X i Y oraz zbadaniu poziomu wiedzy z zakresu zarządzania wiedzą międzykulturową oraz odpowiedź na postawioną hipotezę czy pracownicy posiadają wiedzę z zakresu zarządzania wielokulturowością w organizacji. Dokonano analizy i stwierdzono, że wiedza z zakresu zarządzania wiedzą międzykulturową jest wiedzą ukrytą, ulokowaną w głowach pracowników i to od nich zależy w jakim stopniują wykorzystują w kontaktach z przedstawicielami innych kultur.
Knowledge management is one of the rapidly growing areas of research and cross-cultural knowledge management, that is, knowledge of cultural differences, which is the perfect tool to improve the performance of business processes in an increasingly culturally diverse environment. The development of multiculturalism has a big impact on organizational culture is increasingly recognized as a factor of success, shapes the identity and image, creates the symbolism of the organization, influences the development of the organization's internal relationships and affects the history of strategic management and management style. The most effective companies are characterized by a strong organizational culture. Multiculturalism can be a factor for the competitiveness of the company. The aim of this thesis is to conduct the research in order to identify the cultural diversity in the surveyed companies X and Y and examine the level of competence of cross-cultural knowledge management and response to the hypothesis whether employees have the knowledge of multicultural management in the organization. It has been analyzed and it has been found that knowledge of cross-cultural knowledge management is hidden knowledge, positioned in the minds of employees and it depends on them to what extent they use this knowledge in contacts with representatives of other cultures.