Konflikty występujące w miejscu pracy jako główne źródło stresu wśród pracowników

Ładowanie...
Miniatura

Data

2014-06-24 23:42:09

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

Celem niniejszych rozważań było pokazanie, że konflikty pojawiające się w pracy są głównym źródłem stresu wśród pracowników. Teoria związana była z wyjaśnieniem istotnych aspektów dotyczących właśnie stresu i konfliktów, ze szczególnym uwzględnieniem dwóch podziałów osobowości, z którymi utożsamili się ankietowani. Podkreślone zostało też działanie antystresowe rekreacji i relaksacji na ludzki organizm. Część praktyczna dotyczyła własnych badań przeprowadzonych za pomocą internetowej ankiety wśród stu osób korzystających z konkretnych portali i forów społecznościowych. Wnikliwa analiza potwierdziła postawione hipotezy. Okazało się bowiem, iż konflikty są z całą pewnością głównym źródłem stresu. Ponadto stwierdzono, iż są one nieuniknione, wpływają negatywnie i destrukcyjnie na organizację i pracownika, a także że osobowość, płeć, wiek i inne czynniki mają niewątpliwie ogromny wpływ na to jak się reaguje na problemy i stres, jakich dokonuje wyborów, jakie wyraża emocje. Ukazano również, że to kobiety częściej odczuwają negatywne emocje, mężczyźni natomiast częściej odczuwają wzrost energii i motywacji. Także kobiety odczuwają stres częściej i podchodzą do swoich obowiązków bardziej emocjonalnie niż mężczyźni. Pozytywnym wnioskiem rozważań okazała się opinia biorących udział w badaniu, że umiarkowany stres jest motywujący i niezbędny do działania.
The aim of these considerations was to show that conflicts in the workplace are the main sources of stress among workers. The theory was connected with the explanation of essential aspects regarding stress and conflicts, in particular regarding two divisions of personality with which the respondents identified. The role of anti-stress impact of recreation and relaxation was emphasised. The practical part of the independent research was done by means of an online survey conducted amongst 100 respondents who use particular social networking and online forums. Detailed analysis confirmed the hypothesis. It turns out that conflicts are sources of stress. Moreover, it has been proved that they are unavoidable and have a negative impact on the organization and the worker, the personality, gender, age and other factors undoubtedly influence the way we react to problems and stress ,as do the choices we make and emotions we express. It has also been shown that women experience negative emotions more often, whereas men more often experience increased energy and motivation. Women also feel stressed more often and treat their duties more emotionally than men. A positive conclusion was proved by the opinions of the respondents who claimed that moderate stress is motivating and necessary to take actions.

Opis

Słowa kluczowe

konflikt, stres, główne źródło, osobowość, pracownik, style radzenia sobie, rozwiązywanie konfliktów, conflict, stress, main source, personality, worker, way of management, dealing with conflicts

Cytowanie